Wysyp magazynów
Z naszych nieoficjalnych informacji wynika również, że Polskę za cel swoich magazynowych inwestycji wybrał hiszpański Inditex. To jeden z najpotężniejszych graczy segmentu modowego na świecie – właściciel takich marek, jak: Zara, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear czy Oysho. Inwestycja w Polsce ma stanowić zaplecze logistyczne dla internetowej sprzedaży koncernu. Na razie szczegóły przedsięwzięcia trzymane są w tajemnicy. Poprosiliśmy centralę Inditeksu o komentarz, ale Hiszpanie nie odpowiedzieli na nasze pytania. Udało się nam jednak ustalić, że polskie magazyny obsługiwałyby internautów nie tylko w naszym kraju, ale i w całym regionie. Z Hiszpanii towary miałyby docierać zatem do odbiorców na południu i zachodzie kontynentu. Do Europy Centralnej i Wschodniej wysyłane byłyby już z naszego kraju.
W ostatnich miesiącach na rynku powierzchni logistycznych zrealizowano już sporo transakcji z firmami branży e-commerce. W ubiegłym roku swoje magazyny z Danii do Polski zdecydowała się przenieść firma SmartGuy Group, właściciel duńskiego e-sklepu Stylepit.com. Ma 14 tys. mkw. w Goleniowskim Parku Przemysłowym, ale przymierza się do budowy kolejnych powierzchni. 13 tys. mkw. w Warszawie zdecydował się wynająć też Merlin.pl, z kolei Neonet sięgnął po niemal 18 tys. mkw magazynów we Wrocławiu.
Największą transakcją na rynku było jednak wejście Amazona. Gigant e-handlu, ze względu na niższe koszty pracy, zdecydował się na przeniesienie do nas części swoich centrów dystrybucyjnych z Niemiec. Staną aż trzy potężne hale – dwie w Nowej Wsi pod Wrocławiem, a jedna w miejscowości Sady w okolicach Poznania. Wartość inwestycji szacuje się nawet na 1 mld zł.
Okres żniw w logistyce
Rozwój e-handlu wywiera coraz większy wpływ na rynek powierzchni logistycznych. W ostatnich latach udział firm internetowych w liczbie wynajętej powierzchni w Polsce zwiększał się regularnie do poziomu 5 proc. w pierwszym kwartale tego roku – podaje firma CBRE. Rekord padł w 2013 r., kiedy w wyniku podpisania trzech umów na łączną powierzchnię ponad 300 tys. mkw. przez firmę Amazon, udział e-commerce skoczył do 16 proc.
Jak podkreślają analitycy, transakcje Amazona miały charakter jednorazowy i nie należy spodziewać się w najbliższym czasie równie wielkiego zainteresowania ze strony tej branży. Mimo to eksperci CBRE twierdzą, że rozwój handlu elektronicznego będzie miał coraz większy wpływ na rodzimy rynek nieruchomości logistycznych. Powód? Dogodna lokalizacja na mapie Europy, polepszający się stan infrastruktury, bliskość rynków Europy Zachodniej oraz wciąż konkurencyjna cenowo i jakościowo siła robocza. Tomasz Olszewski, dyrektor działu powierzchni magazynowo-przemysłowych w Europie Środkowo-Wschodniej w spółce JLL, zaznacza, że po rekordowym pod względem popytu roku 2013 rynek powierzchni magazynowych w Polsce nie traci dynamiki. W I kw. wynajęto, zarówno w ramach nowych umów, jak i przedłużeń dotychczasowych kontraktów, ponad 400 tys. mkw., co jest najlepszym otwarciem roku od sześciu lat.
– Nowe umowy podpisano na łącznie 269 tys. mkw., czyli 67 proc. całkowitego odnotowanego popytu. Biorąc pod uwagę aktywność najemców i dobrą koniunkturę gospodarczą, prognozujemy, że rok 2014 zamknie się popytem netto na poziomie 1 mln mkw. – zapowiada dyrektor w JLL.