Sklepy internetowe szturmują polski rynek magazynów

Chiński gigant branży e-commerce otworzy w Polsce centrum dystrybucji na Europę. Magazyny chce u nas uruchomić też właściciel Zary – dowiedziała się „Rz”.

Publikacja: 15.07.2014 03:59

Sklepy internetowe szturmują polski rynek magazynów

Foto: Fotorzepa, Bartosz Sadowski BS Bartosz Sadowski

Handel internetowy stał się motorem napędowym rynku powierzchni magazynowych w Polsce. Ściągają do nas  koncerny zaliczające się do liderów  globalnej sprzedaży online, by właśnie tu zlokalizować centra dystrybucji, z których wysyłane mają być towary nie tylko do odbiorców w Polsce, ale w całym regionie, a nawet kontynencie.

Trend związany z inwestycjami w magazyny dla branży e-commerce widoczny jest od paru lat. Jednak dziś można mówić o prawdziwym boomie. Zapoczątkował go Amazon. Teraz idą za nim kolejni.

Chińska inwestycja

Jak się dowiedzieliśmy, LightInTheBox (LITB) – potentat e-handlu z Chin – na lokalizację swoich pierwszych zagranicznych magazynów wybrał właśnie Polskę. Centrum logistyczne firmy powstaje w Woli Bykowskiej koło Piotrkowa Trybunalskiego. W pierwszej fazie powierzchnia ma wynosić niecałe 1800 mkw., a pracę ma tam znaleźć ponad 40 osób.

– To naprawdę ważny gracz rynku e-commerce. LITB, obok takich serwisów, jak amerykańskie eBay, Amazon czy chińskie Alibaba i Taobao, zalicza się do grona światowych gigantów handlu online – mówi osoba znająca szczegóły inwestycji.

LITB to stosunkowo młody serwis – powstał w 2007 roku. Jednak dziś jego zyski sięgają rocznie ok. 130 mln dol. Stronę internetową prowadzi w 27 językach, a kupić na niej można ubrania, sprzęt RTV/AGD, wyposażenie domu i ogrodu czy zabawki. Towary z Woli Bykowskiej będą rozsyłane po całej Europie (do tej pory LITB produkty w świat wysyłał z magazynów w Chinach).

Wysyp magazynów

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika również, że Polskę za cel swoich magazynowych inwestycji wybrał hiszpański Inditex. To jeden z najpotężniejszych graczy segmentu modowego na świecie – właściciel takich marek, jak: Zara, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear czy Oysho. Inwestycja w Polsce ma stanowić zaplecze logistyczne dla internetowej sprzedaży koncernu. Na razie szczegóły przedsięwzięcia trzymane są w tajemnicy. Poprosiliśmy centralę Inditeksu o komentarz, ale Hiszpanie nie odpowiedzieli na nasze pytania. Udało się nam jednak ustalić, że polskie magazyny obsługiwałyby internautów nie tylko w naszym kraju, ale i w całym regionie. Z Hiszpanii towary miałyby docierać zatem do odbiorców na południu i zachodzie kontynentu. Do Europy Centralnej i Wschodniej wysyłane byłyby już z naszego kraju.

W ostatnich miesiącach na rynku powierzchni logistycznych zrealizowano już sporo transakcji z firmami branży e-commerce. W ubiegłym roku swoje magazyny z Danii do Polski zdecydowała się przenieść firma SmartGuy Group, właściciel duńskiego e-sklepu Stylepit.com. Ma 14 tys. mkw. w Goleniowskim Parku Przemysłowym, ale przymierza się do budowy kolejnych powierzchni. 13 tys. mkw. w Warszawie zdecydował się wynająć też Merlin.pl, z kolei Neonet sięgnął po niemal 18 tys. mkw magazynów we Wrocławiu.

Największą transakcją na rynku było jednak wejście Amazona. Gigant e-handlu, ze względu na niższe koszty pracy, zdecydował się na przeniesienie do nas części swoich centrów dystrybucyjnych z Niemiec. Staną aż trzy potężne hale – dwie w Nowej Wsi pod Wrocławiem, a jedna w miejscowości Sady w okolicach Poznania. Wartość inwestycji szacuje się nawet na 1 mld zł.

Okres żniw w logistyce

Rozwój e-handlu wywiera coraz większy wpływ na rynek powierzchni logistycznych. W ostatnich latach udział firm internetowych w liczbie wynajętej powierzchni w Polsce zwiększał się regularnie do poziomu 5 proc. w pierwszym kwartale tego roku – podaje firma CBRE. Rekord padł w 2013 r., kiedy w wyniku podpisania trzech umów na łączną powierzchnię ponad 300 tys. mkw. przez firmę Amazon, udział e-commerce skoczył do 16 proc.

Jak podkreślają analitycy, transakcje Amazona miały charakter jednorazowy i nie należy spodziewać się w najbliższym czasie równie wielkiego zainteresowania ze strony tej branży. Mimo to eksperci CBRE twierdzą, że rozwój handlu elektronicznego będzie miał coraz większy wpływ na rodzimy rynek nieruchomości logistycznych. Powód? Dogodna lokalizacja na mapie Europy, polepszający się stan infrastruktury, bliskość rynków Europy Zachodniej oraz wciąż konkurencyjna cenowo i jakościowo siła robocza. Tomasz Olszewski, dyrektor działu powierzchni magazynowo-przemysłowych w Europie Środkowo-Wschodniej w spółce JLL, zaznacza, że po rekordowym pod względem popytu roku 2013 rynek powierzchni magazynowych w Polsce nie traci dynamiki. W I kw. wynajęto, zarówno w ramach nowych umów, jak i przedłużeń dotychczasowych kontraktów, ponad 400 tys. mkw., co jest najlepszym otwarciem roku od sześciu lat.

– Nowe umowy podpisano na łącznie 269 tys. mkw., czyli 67 proc. całkowitego odnotowanego popytu. Biorąc pod uwagę aktywność najemców i dobrą koniunkturę gospodarczą, prognozujemy, że rok 2014 zamknie się popytem netto na poziomie 1 mln mkw. – zapowiada dyrektor w JLL.

Maciej Szczepański, konsultant ?w dziale doradztwa i badań ?rynku CBRE

W Europie wzrost e-handlu jest jednym z głównych czynników wpływających na popyt na powierzchnie logistyczne. W wielu krajach Europy przyniósł on zwiększenie liczby transakcji logistycznych o ponad 40 proc. Powoli ma to też miejsce na rynku polskim. Ponieważ spodziewany jest dwucyfrowy roczny wzrost handlu online w następnych pięciu latach, jego wpływ na rynki logistyczne może tylko rosnąć. Trend będzie wzmacniany przez zmiany w przyzwyczajeniach konsumentów – spadającą popularność marketów i wzrost wydatków na zakupy spożywcze przez internet. Będziemy obserwować postęp pod względem szybkości, wygody, niezawodności i kosztów dostawy e-zakupów. Dziś to jedne z głównych barier dalszej ekspansji e-handlu.

Sprzedaż online szybko rośnie

Polska jest jednym ?z najszybciej rozwijających się rynków handlu internetowego w Europie. Według raportu Dotcom River tempo jego wzrostu wynosi około 25 proc. rocznie. Pod względem sprzedaży nasz sektor e-commerce wciąż pozostaje jednak w tyle za brytyjskim, niemieckim czy francuskim. Z badań „Internet Retailer, 2014 Europe 500" wynika, że 148 internetowych detalistów z Wielkiej Brytanii wygenerowało łączną sprzedaż na poziomie 31,03 mld euro. ?W naszym kraju wartość całego e-handlu to 35 mld, ale złotych. Perspektywy są jednak obiecujące, bo rodzimy sektor sprzedaży internetowej rośnie ponad dwa razy szybciej niż handel online na zachodzie naszego kontynentu.

Najnowsza edycja raportu „Co nakręca eCommerce", badającego kondycję polskiego e-handlu w okresie od maja 2013 r. do maja 2014 r., podaje, że aż 63 proc. e-sklepów zwiększyło w ciągu roku wartość sprzedaży internetowej. – Według różnych szacunków wartość sprzedaży online stanowi dziś od 4 do 5 proc. wartości całej sprzedaży w Polsce. Prognozy wskazują, że w roku 2020 udział ten może osiągnąć już poziom 9–10 proc., a nawet 15 proc. – podkreśla Michał Berezowski, partner zarządzający firmy CubeResearch, która wspólnie ?z Shoper.pl przygotowała raport.

Prawie połowa (46 proc.) internautów przyznaje, że zdarza im się robić zakupy ?w sieci. Według analiz firmy Gemius kluczową grupę osób robiących zakupy online stanowią przede wszystkim ludzie młodzi, dobrze wykształceni, z większych miast, w dobrej sytuacji materialnej. Decydujący wpływ na ostateczny wybór produktu ma cena. Główną zaletą zakupów online jest natomiast wygoda.

Handel internetowy stał się motorem napędowym rynku powierzchni magazynowych w Polsce. Ściągają do nas  koncerny zaliczające się do liderów  globalnej sprzedaży online, by właśnie tu zlokalizować centra dystrybucji, z których wysyłane mają być towary nie tylko do odbiorców w Polsce, ale w całym regionie, a nawet kontynencie.

Trend związany z inwestycjami w magazyny dla branży e-commerce widoczny jest od paru lat. Jednak dziś można mówić o prawdziwym boomie. Zapoczątkował go Amazon. Teraz idą za nim kolejni.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika