Reklama

Dreamliner ma rywala

Przed końcem roku wejdzie do eksploatacji najnowszy samolot pasażerski dalekiego zasięgu A350 XWB po uzyskaniu w Europie certyfikatu żeglowności

Publikacja: 06.10.2014 13:27

Dreamliner ma rywala

Foto: Bloomberg

Szerokokadłubowy A350-900 zbudowany w ponad 50 procentach z lekkich materiałów kompozytowych otrzymał zgodnie z zapowiedziami 30 września certyfikat żeglowności od Europejskiej Agencji Bezpieczenstwa Lotniczego EASA. Amerykański urząd lotnictwa FAA ma zrobić to samo w najbliższych dniach. Jeszcze w tym roku pierwszy klient Qatar Airways odbierze pierwszy egzemplarz A350 XWB.

Dokument podpisany przez dyrektora EASA, Patricka Ky przekazano wiceprezesowi Airbusa ds. inżynieryjnych, Charlesowi Championowi i głównemu inżynierowi programu A350 XWB, Gordonowi McConnell. Dyrektor Ku docenił działania producenta mające uniknąć przeszkód w procedurze certyfikacji i stwierdził: — Mieliśmy do czynienia z bardzo dopracowanym samolotem.

Certyfikat jest dużym sukcesem Airbusa, który został zmuszony do opóźnienia programu o 18 miesięcy częściowo z powodu początkowych problemów z produkcją skrzydeł.

- Nasza flota 5 testowych samolotów zakończyła procedurę certyfikacji w terminie, w ramach kosztów i zachowaniem jakości — podkreślił szef Airbusa Fabrice Brégier. — Wszystkie etapy zrealizowano terminowo: montaż pierwszej maszyny, próbny lot 13 czerwca 2013 i różne fazy programu testów w powietrzu.

- To pierwszy program w historii lotnictwa, który udało się zrealizować tak blisko założonego harmonogramu — podkreślił w wywiadzie dla „Le Figaro". — Gdy go zaczynaliśmy w 2006 r., Airbus był w kryzysie, miał do czynienia z poślizgiem z A380. Wyciągnęliśmy nauczkę z naszym błędów, w 2007 r. nasz plan reorganizacji Power 8 zintegrował grupę, zharmonizował zarządzanie i metody działania. Ujednoliciliśmy narzędzia rozwoju i systemy informacji. Nie było mowy o przeżywaniu lęków programu A380.

Reklama
Reklama

Teraz największym wyzwaniem dla Airbusa będzie zwiększenie rytmu produkcji A350, aby sprostać rosnącemu popytowi wśród klientów, którzy bardzo chcą zmniejszyć koszty paliwa eksploatując lżejszy i sprawniejszy samolot. Samolot zapewnia oszczędność 25 proc. paliwa wobec samolotów poprzedniej generacji (A330, A340) dzięki nowym silnikom Trent XWB Rolls-Royce'a.

Airbus produkuje obecnie 2 samoloty miesięcznie, do 2018 r. chce dojść do 10. Program kosztował 12 mld euro. Będą powstawać dwie wersje 350-900 (na 315 miejsc w 3 klasach i 366 w 2 klasach) o zasięgu 14 350 km i 350-1000 (na 369 miejsc w 3 klasach i 412 w 2 klasach) o zasięgu 14 800 km, bo zrezygnowano z pierwszej najmniejszej 350-800 po spadku popytu na nią.

Do końca sierpnia 39 klientów zamówiło 750 nowych samolotów. Boeing ma zamówienia na 1048 B787 Dreamliner, ale zaczął wcześniej ich sprzedaż.

Szerokokadłubowy A350-900 zbudowany w ponad 50 procentach z lekkich materiałów kompozytowych otrzymał zgodnie z zapowiedziami 30 września certyfikat żeglowności od Europejskiej Agencji Bezpieczenstwa Lotniczego EASA. Amerykański urząd lotnictwa FAA ma zrobić to samo w najbliższych dniach. Jeszcze w tym roku pierwszy klient Qatar Airways odbierze pierwszy egzemplarz A350 XWB.

Dokument podpisany przez dyrektora EASA, Patricka Ky przekazano wiceprezesowi Airbusa ds. inżynieryjnych, Charlesowi Championowi i głównemu inżynierowi programu A350 XWB, Gordonowi McConnell. Dyrektor Ku docenił działania producenta mające uniknąć przeszkód w procedurze certyfikacji i stwierdził: — Mieliśmy do czynienia z bardzo dopracowanym samolotem.

Reklama
Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama