Prezydencka Zielona Księga zawiera nie tylko propozycje dotyczące przyszłego systemu bezpłatnego poradnictwa. Zawiera także badania, jak obecnie wygląda w Polsce pomoc prawna.
W tym celu m.in. eksperci przyjrzeli się stronom internetowym podmiotów świadczących pomoc. Wykorzystali także dane z raportu, który powstał na jesieni 2013 r. Jego opracowanie zleciło Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Pieniądze na ten cel pochodziły z unijnych dotacji.
Z danych zawartych w Zielonej Księdze wynika, że istnieje ogromne zapotrzebowanie na bezpłatne poradnictwo prawne. Tylko do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęło w 2010 r. 26 575 spraw, a 6217 osób zostało przyjętych przez pracowników biura. Dalszych 20 763 otrzymało informację przez telefon.
Biura należące do Związku Biur Porad Obywatelskich udzieliły w tym samym roku porad 29 787 klientom.
Jak podkreślają jednak autorzy Zielonej Księgi, nie ma obecnie rzetelnych danych pozwalających na jednoznaczne oszacowanie zapotrzebowania na bezpłatne poradnictwo prawne. Niemniej z badań wynika, że taka pomoc jest potrzebna w każdy powiecie.