Na każdym uniwersyteckim wydziale prawa oraz w szkołach prywatnych działają kliniki prawa. W tym roku akademickim studenci uczą się zdalnie. Dlatego nie udzielają porad osobiście, tylko e-mailowo, telefoniczne, listownie. Niektóre poradnie mają również specjalnie aplikacje.
Do niektórych poradni w wyjątkowych sytuacjach można przyjść osobiście. W trakcie wizyt obowiązuje pełen rygor sanitarny. Wchodząc do poradni, należy zasłonić maseczką usta i nos oraz zdezynfekować dłonie. Trzeba też zachować dystans. Może tam przebywać tylko jedna osoba potrzebująca pomocy.
Adresy klinik z kontaktami telefonicznymi, adresem do korespondencji oraz adresem e-mail można znaleźć na stronach uniwersytetów i szkół wyższych, a także Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych (www.fupp.org.pl).
Schemat funkcjonowania klinik jest podobny i opiera się na standardach przygotowanych przez Fundację Uniwersyteckich Poradni Prawnych.
Poradniom nie narzuca się liczby sekcji i dziedzin prawa, którymi się zajmują. Same to ustalają. Z reguły jednak posiadają sekcję prawa: cywilnego (sprawy mieszkaniowe, spadkowe, rodzinne), administracyjnego (postępowania przed organami administracji publicznej oraz samorządem terytorialnym), karnego (m.in. wykroczenia, niesłuszne tymczasowe aresztowania) czy prawa pracy (rozwiązanie stosunku pracy etc.).