Midera: nasza sprzedaż kredytów gotówkowych wzrosła o 70 proc.

Bank Pocztowy w I kwartale 2014 r. odnotował znaczącą poprawę w zakresie wyniku odsetkowego i prowizyjnego w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego - zdradza Szymon Midera, wiceprezes Banku Pocztowego.

Publikacja: 25.04.2014 15:40

Szymon Midera

Szymon Midera

Foto: materiały prasowe

Na początku roku zapowiadaliśmy ożywienie w kredytach, czy po trzech pierwszych miesiącach to ożywienie w pana banku rzeczywiście widać?

Tak, ożywienie jest widoczne. Porównując I kwartał 2014 r. do I kwartału 2013 r. sprzedaż kredytów gotówkowych wzrosła w Banku Pocztowym o blisko 70 proc. Pierwszy kwartał zamknęliśmy sprzedażą na poziomie prawie 250 mln zł. W kolejnym kwartale chcemy utrzymać ten pozytywny trend. W tym roku zamierzamy dalej koncentrować się także na kontach osobistych, produktach ubezpieczeniowych oraz inwestycyjnych. Nie zapominamy o naszych dotychczasowych klientach, z którymi wzmacniamy relacje.  W kwietniu ruszy bowiem nasza nowa bankowość internetowa. Zapewni ona wygodę klientom – postawiliśmy na rozwiązania bardzo czytelne i użyteczne.

Czym zamierza pan sfinansować akcję kredytową? Obligacjami, akcjami, listami zastawnymi?

Finansujemy się depozytami klientów detalicznych. Wykorzystujemy nasze strategiczne aktywo, czyli szeroką sieć dystrybucji.

W obecnych ramach prawnych Bank Pocztowy nie ma możliwości emisji listów zastawnych (nie posiadamy banku hipotecznego) - gdybyśmy mieli prawną możliwość emisji listów zastawnych na „zwykłej" licencji bankowej, na pewno bylibyśmy zainteresowani.  Natomiast Obligacje, które wyemitowaliśmy w 2012 i 2013 roku spotkały się z bardzo pozytywną reakcją rynku.

Nie wykluczamy zatem emisji nowych obligacji. Dodajmy, że nasz współczynnik kredytów do depozytów wynosi 81,1 proc. (dane skonsolidowane na koniec 2013 r.)

Czy zyski banku i sektora w I kwartale mogą być lepsze niż rok wcześniej?

Spodziewam się, że wyniki I kwartału 2014 r. będą lepsze w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W 2013 r. na wyniki banków istotnie wpłynęło obniżenie stóp referencyjnych przez Radę Polityki Pieniężnej. Do końca 2013 r. banki zdołały już dostosować strukturę pasywów oraz ich koszt do zmienionych warunków rynkowych. Z drugiej strony czynnikiem oddziałującym negatywnie na wyniki jest wprowadzona zmiana zasad rozpoznawania przychodów z tytułu sprzedaży ubezpieczeń, jednakże również w tym zakresie sytuacja powinna się poprawiać z kwartału na kwartał.

Jak zachowywały się w I kwartale wyniki odsetkowe, prowizyjne, handlowe i koszty ryzyka?

Bank Pocztowy w I kwartale 2014 r. odnotował znaczącą poprawę w zakresie wyniku odsetkowego i prowizyjnego w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Udało się utrzymać koszty ryzyka na zbliżonym poziomie do zeszłorocznego. W ocenie banku bieżąca sytuacja na rynkach finansowych będzie powodowała, że wyniki działalności skarbowej będą niższe niż we wcześniejszych latach.

Jak bank poradzi sobie z obniżką opłat interchange i prognozowanymi spadkami wpływów z bancassurance?

Bank Pocztowy koncentruje się na ciągłej budowie bazy Klientów (obecnie blisko 1,5 mln), a także pogłębieniu relacji z grupą Klientów aktywnie korzystających z naszych produktów.

Budujemy swoją ofertę dla klientów detalicznych przede wszystkim w oparciu o rachunki oszczędnościowo rozliczeniowe, produkty depozytowe oraz kredyty konsumpcyjne. Portfel kart był do tej pory relatywnie niewielki, a co za tym idzie obniżenie interchange nie będzie miało istotnego wpływu na nasze wyniki.

Czyli podwyżek nie będzie?

Bank nie zamierza podwyższać opłat dla klientów w związku z tymi zmianami. W najbliższym czasie nie planujemy zmian w Taryfie Opłat i Prowizji. W ubiegłym roku po raz pierwszy od dłuższego czasu zmieniliśmy politykę cenową. Cały czas nasi klienci mogą korzystać z bezpłatnych rachunków przy spełnieniu jednego warunku – dokonywania płatności kartą na minimalnym poziomie.

Po zmianach nasi klienci zaczęli aktywniej korzystać z rachunków. Zdecydowanie przyspieszyliśmy sprzedaż kart debetowych, która wynosi kilkanaście tysięcy sztuk miesięcznie.

Wraz ze ścisłą kontrolą kosztów udało nam się zanotować w minionym roku wyższy o 4 mln zł wynik na działalności bankowej niż w 2012 r. (294,3 mln zł w 2013 r. wobec 290,3 mln zł w 2012 r.).

Poprawa naszego wyniku była również możliwa dzięki szybko rosnącej akcji kredytowej. Sprzedaż naszych kredytów detalicznych urosła o ponad 40 proc. r/r i wyniosła 886 mln zł. Dzięki niej zanotowaliśmy wzrost wolumenu kredytów  konsumpcyjnych do 1,5 mld zł, czyli o niemal 30 proc. r/r.

Kiedy spodziewa się pan podwyżki stóp procentowych przez Radę Polityki Pieniężnej?

Spodziewamy się podwyżki stóp procentowych w pierwszym kwartale 2015 roku.

Na czym skupi się Bank Pocztowy w kolejnych miesiącach?

Najważniejszym celem jest dla nas przygotowanie nowej Strategia na lata 2014-2017. Jesteśmy na końcowym etapie definiowania wizji rozwoju banku. Nadal chcemy budować masowy bank detaliczny dla klientów indywidualnych z polski regionalnej, z ofertą dla mikroprzedsiębiorców.

Zakładamy wzrost w obszarze kredytów o ponad 10 p.p. i skoncentrowanie się na wyższej rentowności w bieżącym roku. W związku z sytuacją kapitałową banku skupiamy się na kredytach gotówkowych, ograniczając sprzedaż kredytów hipotecznych, a także kredytów instytucjonalnych. Naszym celem jest utrzymanie sprzedaży na poziomie z ostatnich miesięcy ubiegłego roku – czyli około 100 mln zł miesięcznie kredytów gotówkowych.

Zakładamy otwarcie około 240 tys. rachunków osobistych, przy równoczesnym wzroście rentowności rachunków, które obecnie posiadamy. Po zmianach w ofercie nasi Klienci coraz chętniej zaczęli korzystać z kart płatniczych. Zaczęliśmy dzięki temu zbliżać się do średnich wartości rynkowych.

Na początku roku zapowiadaliśmy ożywienie w kredytach, czy po trzech pierwszych miesiącach to ożywienie w pana banku rzeczywiście widać?

Tak, ożywienie jest widoczne. Porównując I kwartał 2014 r. do I kwartału 2013 r. sprzedaż kredytów gotówkowych wzrosła w Banku Pocztowym o blisko 70 proc. Pierwszy kwartał zamknęliśmy sprzedażą na poziomie prawie 250 mln zł. W kolejnym kwartale chcemy utrzymać ten pozytywny trend. W tym roku zamierzamy dalej koncentrować się także na kontach osobistych, produktach ubezpieczeniowych oraz inwestycyjnych. Nie zapominamy o naszych dotychczasowych klientach, z którymi wzmacniamy relacje.  W kwietniu ruszy bowiem nasza nowa bankowość internetowa. Zapewni ona wygodę klientom – postawiliśmy na rozwiązania bardzo czytelne i użyteczne.

Pozostało 87% artykułu
Banki
Prezes NBP Adam Glapiński: Sektor bankowy słabo pełni swoją podstawową funkcję
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
EBC znów obciął stopę depozytową. Czwarty raz w 2024 roku
Banki
Niespodziewany ruch banku centralnego Szwajcarii ws. stóp procentowych
Banki
Szwajcarski bank centralny tnie stopy mocniej niż się spodziewano
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Banki
Ludwik Kotecki, RPP: Adam Glapiński złamał naszą dżentelmeńską umowę