Rpkom

Nowa fala telefonii internetowej. Czy rynek VOIP osiągnie punkt przełomowy?

ROL
Uważni obserwatorzy rynku telekomunikacyjnego z pewnością dostrzegli kolejną i aktywnie wznoszącą się falę zainteresowania telefonią internetową. Kilka lat temu, poprzednie fale popularności telefonii VoIP zbudowały świadomość tego typu usług, rozbudzając nadzieje, ale również przynosząc rozczarowania. Kolejna niesie za sobą potężne możliwości przede wszystkim w zakresie użyteczności, wygody i dostępności oraz, co istotne z punktu widzenia polskiego rynku, wyjątkowej efektywności finansowej
Tym razem o popularności telefonii internetowej nie donoszą plotki, ale konkretne informacje z rynków zagranicznych oraz co ciekawe... prezentacja dla inwestorów Orange Polska.
Abramophone, czyli gorączka złota w telefonii internetowej Pozyskanie przez Romana Abramowicza 23,3 proc. akcji brytyjskiego Truphone za 70 mln funtów nie mogła przejść bez echa. Co ciekawe, jest to największa inwestycja rosyjskiego magnata na Wyspach Brytyjskich od czasu przejęcia klubu sportowego Chelsea. Brytyjski telekom nie ukrywa aktywnych planów rozwoju obejmujących również rynek polski. Podstawę technologiczną usługi stanowi aplikacja mobilna VoIP na smartfony. O zbliżającym się dla telefonii VoIP punkcie przełomowym mogą również świadczyć wyniki finansowe operatorów za granicą oraz liczby użytkowników.
Rebtel, dostawca telefonii mobile VoIP działający na rynku USA, Australii i Wielkiej Brytanii, po 7 latach działalności zyskał 20 milionów użytkowników i chlubi się 98-proc. poziomem zadowolonych klientów. Dotychczasowy atut niskich kosztów został wzmocniony przez dodatkowe argumenty: jakość połączeń, dobrą obsługę klientów, co stanowiło dotychczas główny zarzut sceptyków pod adresem usług VoIP. Wymowne są również informacje, które znajdują się w najnowszej prezentacji strategicznej „Medium term action plan 2013 – 2015" firmy Orange Polska, dotyczące głównych wyzwań z jakimi musi zmagać się operator. Wśród głównych pięciu zjawisk prezes Maciej Witucki wymienia właśnie migrację do operatorów mobilnych i telefonii internetowej. Co więcej, wielu analityków rynku wskazuje technologię VoIP jako swoiste lekarstwo na problemy telefonii stacjonarnej. Powyższe przykłady wskazują, że inwestorzy z dużym zainteresowaniem przyglądają się rosnącemu potencjałowi rynku VoIP, który zyskuje zupełnie nowe oblicze. Mantra inwestorów: cyfry, cyfry, cyfry Wydany w lipcu 2012 r. na Wyspach Brytyjskich raport Visiongain The Voice Over Internet Protocol (VoIP) Market 2012-2017: Prospects for Skype and Other Players wskazuje, że globalne przychody z rynku VoIP osiągną w 2012 r. poziom 65 mld dolarów. Badania wskazują, że wielu operatorów mobilnych dławi VoIP w swoich sieciach, ale jaki to będzie miało wpływ na stopień rezygnacji klientów? Biorąc pod uwagę niepewność finansową i świadomość, że klienci zwracają uwagę na każdy grosz, tworzy to rynek dla VoIP. Jeśli połączymy to z rosnącą ilością smartfonów i tabletów, wskazuje to na dalszy wzrost kategorii mobile VoIP. Firma AxVoice, analizując rynek telekomunikacyjny USA przewiduje, że w 2015 r. liczba użytkowników telefonii internetowej sięgnie 65 mln, podczas gdy z usług mobile VoIP będzie korzystało ponad 120 mln. Procentowy udział telefonii VoIP w całościowym rynku telekomunikacyjnym ma wynosić 32 proc., podczas gdy telefonia komórkowej 52 proc., a telefonii stacjonarnej raptem 16 proc. Tyle prognozy. Czy telefonia internetowa faktycznie osiągnie taki  status zależy od szeregu czynników. Niemniej z pewnością jednak staje się prawdziwą alternatywą dla telefonii komórkowej i stacjonarnej, często przejmując jej funkcje i możliwości. Poziom zagrożenia odczuwany przez „wielkich operatorów" jest tym większy, że decydują się oni na blokowanie aplikacji opartych na SIP w telefonach komórkowych. Nowy model: VOIP z własną siecią? W krajach rozwiniętych, o wyższym niż w Polsce stopniu dostępu do szerokopasmowego internetu, można zaobserwować trend odchodzenia od klasycznej usługi telefonicznej na rzecz korzystania właśnie z szeroko dostępnych operatorów telefonii internetowej. Z czego wynika przewaga? Z możliwości dostępu do usług OTT (ang.Over The Top), czyli wszystkich usług "nałożonych" na internet, które są świadczone bez ingerencji dostawcy internetu. Sukces telefonii internetowej wynika właśnie z usług dodatkowych, których bardzo dobra jakość wynika wprost z możliwości szybkich łączy internetowych. Wysoki poziom trzeciej fali zainteresowania VoIP wynika również z nowego modelu infrastrukturalnego, któremu początek dali operatorzy telewizji kablowej oferujący usługi konwergentne. W przypadku pierwszej generacji VoIP, operator działał za granicą, a w Polsce funkcjonował Agent bez własnej infrastruktury. W kolejnej generacji dysponował on własną infrastrukturą informatyczną bez zaplecza telekomunikacyjnego. Nowa kategoria dostawców usług telefonii internetowej posiada własną infrastrukturę telekomunikacyjną, co zapewnia lepszą jakość połączeń w porównaniu z tradycyjnymi dostawcami usług VoIP (dostęp do punktów styku z innymi operatorami) i niższe koszty wynikające z dostępu do ruchu hurtowego. Co więcej, są oni w stanie zapewnić szereg usług niedostępnych dla dostawców VoIP pierwszej fali, czyli np. możliwości oferowania opcji szybkiego doładowania konta, czy wykorzystania promocyjnych połączeń "za złotówkę". Jest to możliwe chociażby dzięki, systemom fraud detection, którą posiadają operatorzy hurtowi. Do tego dochodzą usługi wygodnego zarządzania kontem, organizacji telekonferencji, nagrywania rozmów telefonicznych i wielu innych, które dotychczas były zarezerwowane dla odbiorców biznesowych. Przed nami czas szybkich zmian, które dostrzegają już analitycy rynku międzynarodowego. Kiedy ta fala dotrze do naszego kraju? Patrząc na proces adaptacji nowoczesnych rozwiązań na rynku telekomunikacyjnym, możemy spodziewać się dużego zainteresowania użytkowników, ale końcowych bilans jest zależny od faktycznie odczuwanych przez nich korzyści z potencjalnie istniejących możliwości. Robert Sababady, dyrektor projektu muff.pl Robert Sababady jest związany z branżą telekomunikacyjną od 15 lat. Dotychczas pracował w takich firmach, jak Elektrim, TK Vectra, Aster, czy UPC. Był odpowiedzialny za rozwój m.in. takich projektów, jak TeleTon, Aster Biznes, Ciufcia.pl., Making Waves. Specjalizuje się w realizacji przedsięwzięć biznesowych na wczesnym etapie rozwoju. Odebrał dyplom MBA Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania. Jest również absolwentem Wydziału Inżynierii Politechniki Gdańskiej. Pasjonat snowboardu i windsurfingu.
Źródło: rpkom.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL