fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Inni przewoźnicy

Więcej czystych dworców

Fotorzepa, RP Radek Pasterski
Ponad 400 milionów złotych będą w tym roku kosztowały remonty stacji kolejowych. To o 160 milionów złotych więcej niż rok temu
Jak wynika z sondy przeprowadzonej przez „Rzeczpospolitą" wśród naszych czytelników, najważniejsza dla nas na dworcach jest czystość. To podstawowe wymaganie ma ponad 68 proc. spośród  osób, które wzięły udział w ankiecie. Na drugim miejscu stawiały one miejsca do siedzenia, a już zupełnie bez znaczenia bylo dla nich to, czy na dworcach znajdują się sklepy. Inwestując w nowe dworce, zwłaszcza w dużych miastach, PKP dba jednak, by galerie handlowe były ich częścią.

Przybywa klientów

Liczba klientów spółek kolejowych w pierwszym półroczu tego roku wyniosła łącznie 137,7 mln. To oznacza, że dworce kolejowe odwiedziło o prawie 6,5 mln podróżnych więcej niż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2011 roku. Dwóch przewoźników, którzy zapewniają największy ruch na polskich dworcach – PKP Intercity i Przewozy Regionalne – ma po I półroczu 2012 r. łącznie 50,3 proc. rynku. To o 5 punktów procentowych mniej niż w  tym samym okresie roku ubiegłego, mimo wzrostu liczby  osób korzystających z usług wszystkich przewoźników kolejowych. PKP Intercity straciła rok do roku około 4 pkt proc. rynku, Przewozy Regionalne – około 1,6 pkt proc. Nowych klientów pozyskują za to przewoźnicy regionalni kursujący na krótszych trasach, jak SKM Warszawa czy Koleje Mazowieckie.

PKP inwestuje w stacje

Plan remontu dworców kolejowych PKP spółka matka kolejowej grupy wdrożyła zaledwie kilka lat temu na fali przygotowań do mistrzostw piłkarskich Euro 2012.
W ubiegłym roku spółka wydała na ten cel 254,3 mln zł, z tego budżet wyłożył 144,8 mln zł, a PKP 37 mln zł. Suma wykorzystanych dotacji unijnych wyniosła 72,5 mln zł.
PKP ma wydać w tym roku na remonty dworców ponad 412,5 mln zł. Jak mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP SA, z tego 100 mln zł pójdzie z budżetu państwa, 41,5 mln zł ze środków własnych, a 270,7 mln zł z dotacji unijnych.
Przewoźnicy korzystają z około 900 dworców w całej Polsce. W ciągu ostatnich dwóch lat PKP zmodernizowała 37 dworców, z tego 17 udostępniono w tym roku pasażerom. Do końca roku ma zostać oddanych do użytku jeszcze 15 dworców po kapitalnej przebudowie.
Są wśród nich dworce w Radomiu, Piotrkowie Trybunalskim, Zielonej Górze, Głogowie czy Modlinie. Największe, zupełnie nowe obiekty, które zostaną otwarte dla podróżnych jeszcze w tym roku, to Katowice i Kraków.
W Katowicach, gdzie PKP realizuje inwestycje wraz z prywatnym partnerem – firmą Neinwer, prace są warte 240 mln euro. Modernizacja dworca Kraków Główny kosztuje 130 mln zł i jest finansowana z funduszy unijnych oraz budżetu państwa. Na dodatek w tym roku Polskie Koleje Państwowe rozpoczęły prace na dziewięciu dworcach, m.in. Biała Podlaska, Kostrzyn n. Odrą, Kłodzko czy Kluczbork.
Kolejne przetargi
Do końca roku PKP planuje ogłosić przetargi na kapitalne remonty 12 obiektów. W planach jest wybór wykonawcy m.in. dworca Ełk Główny, Jarocin, Opole Główne, Nowy Sącz, Gniezno czy Rabka-Zdrój. Trwają też prace nad przygotowaniem następnych inwestycji – obecnie kompletowana jest dokumentacja niezbędna do  ogłoszenia przetargów na przebudowę jedenastu kolejnych  dworców, jak Chełm, Piła, Rumia czy Lębork.
Koszt remontu jednego dworca średniej wielkości waha się od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych.
Sklepy i restauracje na stacjach
Powierzchnie handlowe na największych polskich dworcach są źródłem dochodów dla PKP. O jeden lokal walczy nawet sześciu chętnych. Tylko w tym roku na pięciu odnowionych dworcach - Poznań Główny, Warszawa Wschodnia, Wrocław Główny, Gdynia Główna oraz Warszawa Centralna - przybędzie ponad 18 tys. mkw. powierzchni komercyjnej. Cena za wynajem może sięgać 1,6 tys. zł za mkw. miesięcznie. Jest uzależniona od miejsca, liczby pasażerów i lokalizacji danego punktu na dworcu.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA