fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Trudny rynek sushi

Sieć restauracji 77 Sushi się rozrasta. Jej właściciel planuje też wejście w nowy segment rynku. Będzie otwierał małe punkty w  biurowcach
Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys
Polacy tną wydatki. Restauracje muszą dostosować do tego ofertę
Co czwarta osoba jadająca poza domem deklaruje, że chodzi na sushi. Jednocześnie kryzys sprawił, że Polacy coraz częściej szukają tańszej oferty na rynku gastronomicznym. Firmy muszą więc dywersyfikować swoje biznesy. To przede wszystkim problem dla mniejszych graczy. Więksi dysponują kapitałem umożliwiającym realizowanie nowych inwestycji.
– My spadku liczby klientów w naszych restauracjach nie widzimy, ale i tak szukamy nowych możliwości, bo rynek sushi nie jest łatwy – mówi Tomasz Romanik, prezes Sakany prowadzącej restauracje z segmentu premium.
Sakana ma udziały w spółce realizującej projekt polegający na obsłudze gastronomicznej Opery Narodowej w Warszawie. W ciągu najbliższych dwóch tygodni ujawni szczegóły nowej inwestycji. Chodzi o wejście w segment tanich usług turystycznych, skierowanych do szerokiej grupy docelowej. – Chcemy być m.in. operatorem gastronomicznym w tym projekcie – mówi Romanik.
Do umocnienie pozycji Sakany na rynku ma się też przyczynić rozwój biznesu w formule franczyzowej. Poprawa wyników finansowych firmy pozwala sądzić, że pomysły zarządu są trafione.
Sakana to obecnie sieć siedmiu restauracji. Konkuruje głównie z lokalami oferującymi tańsze usługi, takimi jak 77 Sushi czy Hana Sushi. Przedstawiciele tego segmentu też nie zamierzają zasypiać gruszek w popiele. Spółka Premium Foods Restaurants, właściciel 12 lokali 77 Sushi, systematycznie poprawia wyniki. Zarząd deklaruje, że dalej będzie walczyć o rynek. Stąd decyzja o wprowadzeniu nowej marki MeLikeSushi.
W ramach tego projektu gotowe zestawy sushi będą sprzedawane w specjalnie zaprojektowanych „wyspach" zlokalizowanych w centrach handlowych i biurowcach. Pierwszy pilotażowy punkt ruszy prawdopodobnie w przyszłym tygodniu w budynku Warsaw Trade Tower. – Jeśli pomysł się sprawdzi, będziemy otwierać co najmniej jeden taki punkt miesięcznie. Decyzje w tej sprawie podejmiemy po wakacjach, zapewne we wrześniu – mówi Aleksandra Tymińska, szefowa spółki Premium Foods Restaurants.
Rynek sushi w Polsce jest mocno rozdrobniony. Jednak jego przedstawiciele nie planują konsolidacji. – Skupiamy się raczej na dywersyfikacji oferty. Akwizycji nie planujemy – mówi szef Sakany.
Z badania Ipsos wynika, że 69 proc. Polaków jada przynajmniej od czasu do czasu posiłki poza domem. Najczęściej wybierają pizzerie (81 proc.) oraz fast foody (74 proc.). W 2011 r. odsetek Polaków jadających w restauracjach spadł o 6 pkt proc. w porównaniu z 2010 r. Z kolei średnia miesięczna kwota przeznaczana na żywienie poza domem spadła o 6 zł, do 81 zł.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki k.kucharczyk@rp.pl
Źródło: ekonomia24
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA