fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Zdrowie

Lekarz ma obowiązek pomóc choremu

Idący do lekarza pacjent powinien znać swoje prawa
Do rzeczników praw pacjenta wpływa coraz więcej skarg. – Dotyczą głównie jakości świadczeń lub odmowy ich wykonania – mówi Maria Matusiak, rzecznik praw pacjenta w zachodniopomorskim NFZ.
Ustawa o zakładach opieki zdrowotnej przyznaje nam wiele praw. Warto je znać, ponieważ personel medyczny nie zawsze je sam z siebie honoruje. Jako ubezpieczeni mamy prawo do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych: porady lekarskiej, uzasadnionego transportu karetką, uzyskania skierowania do specjalisty, szpitala czy na zabiegi rehabilitacyjne. Mamy również gwarancję bezpłatnych badań diagnostycznych zleconych przez lekarza. Najpierw musimy tylko dokonać wyboru lekarza i pielęgniarki, a kobiety – także położnej. Mamy jednocześnie prawo do ich zmiany, jednak nie częściej niż dwa razy w roku. Każda kolejna będzie już kosztować 80 zł. Możemy też wybrać dowolną przychodnię, niekoniecznie położoną najbliżej naszego miejsca zameldowania. Wizyta u lekarza wymaga wcześniejszej rejestracji. Można to zrobić osobiście, przez telefon lub za pośrednictwem najbliższych. Nie sposób jednak zaplanować choroby, dlatego w nagłych przypadkach albo gdy wybrany przez nas lekarz jest nieobecny, nikt nie może odmówić nam pomocy medycznej. Powinien nas zbadać lekarz o równorzędnych kwalifikacjach.
Ubezpieczony w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia może także liczyć na całodobową opiekę medyczną, tyle że w nocy otwarte są tylko niektóre placówki. Ich adresy znajdziemy w naszej przychodni, która ma obowiązek wywiesić je w miejscu widocznym, nawet gdy jest zamknięta. Niezależnie od pory wizyty zawsze powinniśmy mieć przy sobie dokument potwierdzający opłacanie składek. Będą to np. odcinek emerytury, rodzinna legitymacja ubezpieczeniowa czy legitymacja studencka. W nagłych wypadkach pomoc zostanie nam udzielona bez dokumentu potwierdzającego, jednak musimy pamiętać, aby donieść go – w ciągu 30 dni, jeśli zostaliśmy w szpitalu, lub siedmiu, jeśli pomoc była doraźna. Mamy prawo do pełnej informacji o swoim stanie zdrowia, w tym do wglądu do dokumentacji medycznej, a w razie potrzeby do zrobienia jej kopii czy odpisu (trzeba za to jednak zapłacić). Jednocześnie mamy zapewnioną ochronę danych w niej zawartych. Bez naszej zgody nikt – nawet rodzina – nie dowie się, co nam dolega. Lekarz powinien także poinformować o ewentualnych następstwach zaplanowanych metod leczenia, a na wykonanie zabiegu lub operacji musi uzyskać zgodę pacjenta (wyjątkiem są sytuacje, gdy poszkodowany np. w wypadku stracił przytomność, a szybka interwencja może uratować mu życie). Gdy trafimy do szpitala, możemy liczyć na to, że zapewni nam środki farmaceutyczne i materiały medyczne, wyżywienie odpowiednie do stanu zdrowia, opiekę duszpasterską czy wypisanie z placówki na własne żądanie. W razie zawinionego naruszenia praw pacjenta można mówić o naruszeniu jego dóbr osobistych. Pacjent ma wówczas prawo do złożenia skargi. W każdej placówce medycznej powinna się znajdować informacja o tym, gdzie i kiedy można to zrobić.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA