fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Banki

Polski rynek bankowy będzie rósł szybciej niż naszych sąsiadów

ROL
Polska i Rosja to dwa rynki bankowe w Europie Wschodniej, które będą się najszybciej rozwijać t regionie – wynika z analiz i prognoz firmy doradczej McKinsey & Company
Pomimo oczekiwanej w przyszłości znaczącej zmienności w gospodarce,  rynki bankowe we Wschodniej Europie powinny rozwijać się szybciej niż w jej  zachodniej części.  Jednym z powodów jest niskie nasycenie usługami bankowymi -  uważa Radosław Przybył, partner firmy doradczej McKinsey & Company.
Z przygotowanego przez McKinsey raportu „Sektor Bankowy w Europie Wschodniej" wynika, że Polska i Rosja wyrastają na „gwiazdy" z największym potencjałem wzrostu, biorąc pod uwagę, że są to największe gospodarki, ze stosunkowo niską penetracją w większości produktów bankowych w regionie, a jednocześnie mają dobrze zbilansowane kapitały i płynność sektora bankowego.
Polska jest drugim najmniej ubankowionym rynkiem w Unii Europejskiej. Przykładowo w Polsce nadal ponad 40 proc. dorosłych osób  nie korzysta z produktów i usług bankowych, dla porównania w Czechach jest to zaledwie 18 proc., a na Węgrzech 20 proc.
- Najszybszego  wzrostu spodziewamy się w segmencie zamożnych klientów, (w Polsce to osoby o dochodach miesięcznych powyżej 5 tys. zł) oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Oczekujemy, że ten wzrost będzie koncentrował się w 33 miastach w regionie Europy Wschodniej (w tym 8 miastach w Polsce), których udział w populacji wynosi 23 proc. , a udział we wzroście do roku 2020 powinien wynieść aż 46 proc. -  mówi Radosław Przybył.
Radosław Przybył podkreśla jednocześnie, że generowanie zysków przez banki we Wschodniej Europie nie będzie łatwe.  Jeszcze przed kryzysem, kiedy rynki bankowe w Europie Wschodniej rosły najszybciej ze wszystkich rynków na świecie, a marże były wysokie, większość banków nie wygenerowała wartości dla akcjonariuszy. Tylko 6 z 20 największych grup bankowych w regionie, to się udało. W przyszłości, przy oczekiwanej niższej stopie wzrostu, w połączeniu z silną presją na wyniki wynikającą z zaostrzenia regulacji kredytowych i podniesienia wymaganych poziomów kapitałów, o zyski może być jeszcze trudniej- twierdzi ekspert McKinsey.
Z analiz firmy wynika, że dla osiągnięcia sukcesu banki będą musiały w dużym stopniu obniżyć koszty dystrybucji.
Jesteśmy na dobrej pozycji na tle innych krajów w regionie (ale także w Europie Zachodniej), bo możemy się pochwalić bardzo nowoczesną siecią dystrybucji produktów i usług bankowych – podkreśla raport.
- Polska jest jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków pod względem nowych formatów i typów oddziałów.  Jednocześnie,  jesteśmy w czołówce rozwiązań w zakresie usług bankowych świadczonych drogą elektroniczną, np. w bankowości mobilnej. Pod względem korzystania z kart zbliżeniowych razem z Turcją jesteśmy wiodącym rynkiem w Europie, a skłonność korzystania z nich wg. firmy First Data deklaruje aż 40 proc.  Polaków, czyli  więcej niż w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy Australii – uzasadnia ekspert firmy McKinsey.
Jeśli chodzi o liczbę oddziałów, to jesteśmy w środku europejskiej stawki.
W Polsce na 1 milion mieszkańców przypada 370 oddziałów, podczas gdy w Europie Południowej (Hiszpania, Portugalia, Grecja, Włochy) ta liczba to średnio ponad 600 oddziałów, a w krajach Europy Północnej (Skandynawia, Holandia) tylko ok. 260 oddziałów.
W Europie funkcjonują dwa modele  korzystania z usług bankowych i finansowych. Pierwszy  sposób występuje  w krajach Europy Południowej , gdzie jest wysokie nasycenie placówek bankowych i to one odgrywają kluczową rolę w  dystrybucji produktów. Drugi, to model skandynawski, w którym dużo większe znaczenie mają kanały elektroniczne, w tym internetowe.
Źródło: ekonomia24
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA