fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

AOL wchodzi nad Wisłę

ROL, aol.pl aol aol aol
Światowy gigant technologiczny AOL wchodzi do Polski. Amerykański potentat powalczy z rodzimymi portalami o ponad 400 mln zł wpływów z internetowych reklam
Polska wersja portalu AOL (do niedawna America Online) należącego do koncernu Time Warner wystartuje niedługo po uruchomieniu podobnych witryn w Szwajcarii, Holandii, Włoszech, Szwecji i Austrii. Szczegóły debiutu Amerykanie przedstawią w przyszłym tygodniu na konferencji zapowiedzianej na 12 grudnia. Na razie firma odmawia ujawnienia planów ekspansji w naszym kraju.
– Chcemy objąć naszym zasięgiem 95 proc. europejskiego rynku reklamy online – mówiła podczas niedawnej inauguracji portalu AOL w Szwajcarii Dana Dunne, dyrektor generalna europejskiego oddziału AOL. To właśnie ona odpowiedzialna jest za wprowadzenie polskiej spółki portalu. Zważywszy na usługi, jakie uruchomił AOL w innych europejskich krajach, i zapowiedzi Feliksa Bodmanna, dyrektora firmy ds. nowych rynków w Polsce, portal zaoferuje m.in. swój komunikator AIM, pocztę elektroniczną, odtwarzacz multimedialny WinAmp (ta usługa już jest dostępna jako zwiastun portalu). Zaoferuje także polskojęzyczną, lokalną treść. Tego rodzaju zawartość i usługi oferowane były przy uruchamianiu portalu w innych krajach europejskich, w Polsce ponadto ma być zaoferowany portal mobilny dla użytkowników telefonów komórkowych.
AOL to prawdziwy gigant. Na całym świecie z jego usług korzysta 123 mln użytkowników miesięcznie. Ale aż 66 proc. z nich mieszka w Stanach Zjednoczonych. Wyjście poza Amerykę to jeden z najważniejszych projektów w historii firmy. W Europie jest 337 mln, internautów a więc o 100 mln więcej niż w Ameryce Północnej. Na dodatek rynek reklamy internetowej w Europie rośnie o ok. 20 proc. rocznie, a nie o 2 proc. jak w USA. Firma już zapowiedziała, że europejska ekspansja pochłonie ponad 250 mld dol., a lokalne wersje portalu pojawią się w 14 krajach Starego Kontynentu. Polska jest dla Amerykanów łakomym kąskiem. Tylko w tym roku wydatki na reklamę w Internecie mają sięgnąć 415 mln zł. Ale podbój polskiego rynku nie jest taki prosty. Największe portale – Onet, Wirtualna Polska, Interia, Gazeta i O2 – mają od 6 do 9,5 mln użytkowników miesięcznie. – Śledziliśmy start AOL w innych europejskich krajach. Jego debiut nie jest dla nas zaskoczeniem. To sygnał, że rynek jest na tyle duży, iż wywołał zainteresowanie globalnego gracza – powiedział „Rz” Michał Bonarowski, redaktor naczelny Onetu.
– Nie lekceważymy nowego konkurenta, ale też raczej nie ma obaw, że ten portal odbierze jakąś znaczną część rynku, w sytuacji gdy rośnie on o kilkadziesiąt proc. rocznie – dodaje Bonarowski.
Mimo że AOL ma ponaddziesięciokrotnie większą liczbę użytkowników niż polskie portale, to nie ma nad nimi aż takiej przewagi, jak może się wydawać. Według rankingu firmy Alexa, analizującej codziennie ruch w Internecie, np. w ostatnich dniach Onet.pl wyprzedza AOL. Polski portal przyciąga bowiem wprawdzie mniej ludzi, ale jego użytkownicy dokonują więcej, ponadtrzykrotnie, odsłon stron.
Linki:
Nie jest łatwo graczom światowym zdetronizować lokalne serwisy internetowe, gdy zdobyły już pozycję na rynku. Najlepiej o tym świadczy przykład eBaya, który w Polsce nie zagroził Allegro, czy Google w Czechach, który nie jest tam najbardziej popularną wyszukiwarką. Atutem AOL jest siła marketingowa, marka, niektóre usługi. I można się spodziewać, że będzie się starał to wykorzystać na polskim i innych europejskich rynkach.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA