fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Reklamowe spadki na wielu rynkach

Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek
Magdalena Lemańska
Globalne wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych wzrosły w II kwartale o 5,7 proc. Na wielu rynkach zaczęła się jednak reklamowa recesja
Na prawie połowie z kluczowych rynków dla światowego rynku reklamy w II kwartale wpływy tradycyjnych mediów (telewizja, radio i prasa) rok do roku spadły – alarmuje firma badawcza Nielsen w najnowszym podsumowaniu rynku. Spadki odnotowano na 16 z 36 badanych rynków. To pierwsza taka sytuacja od III kw. kryzysowego 2009 roku (wtedy spadły wpływy na więcej niż połowie rynków).
– W porównaniu z 8,9-proc. wzrostem wydatków na reklamę w I kwartale ewidentnie widać spowolnienie – komentuje Randall Beard, szef rozwiązań reklamowych w Nielsenie. Jego zdaniem globalny wzrost wydatków na reklamę w tradycyjnych mediach o 5,7 proc., do 127 mld dol. w II kwartale, i tak jest dobrą wiadomością. Na ten wynik zapracowały głównie rozpędzone rynki Azji i Pacyfiku (gdzie wydatki na reklamę zwiększyły się o 9,3 proc.), zwłaszcza Indonezja (wzrost o 18,9 proc.), Chiny (wzrost o 14,8 proc.) oraz Hongkong (wzrost o 13,4 proc.).
Słabo wypada na tym tle zwłaszcza Europa, gdzie rynek skurczył się o 0,3 proc., bo na siedmiu z 12 badanych rynków odnotowano spadki wpływów z reklam. Były wśród nich np. Hiszpania i Grecja, gdzie te spadki były dwucyfrowe. Mało optymistyczny jest też niewielki wzrost rynku reklamy w Ameryce Północnej (zaledwie o 3,1 proc.). Tam jednak całą branżę mocno ożywia rozpędzony Internet. Jak podały organizacja IAB oraz PwC, w pierwszej połowie roku reklama internetowa w USA znów pobiła rekord i dobiła do prawie 15 mld dol. (co oznacza rok do roku wzrost o ponad 23 proc.). Problem może osłabić branżę w skali całego roku. Wskutek niestabilnej sytuacji na wielu rynkach w sierpniu prognozy dla tegorocznego rynku reklamy na świecie obniżyło z 5,1 proc. do 4,4 proc. Światowe Centrum Badań nad Reklamą WARC. W Polsce dom mediowy Starlink nie obniżył na razie prognoz dla rynku reklamy w 2011 r., które zakładają jego wzrost o 5 proc. Między domami mediowymi nie ma jednak zgody co do poziomu wzrostu wydatków. ZenithOptimedia Group Polska szacuje go tylko na 2,4 proc., a MPG w lipcu obniżył swoje prognozy z 6 do 4,5 proc.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA