fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Air France nie zapłaci pasażerce, która spóźniła się na samolot

Ile skarg do urzędu. Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Nieznane
Unijne rozporządzenie przewiduje odszkodowanie dla pasażera od linii lotniczych w razie odmowy przyjęcia na pokład samolotu. Tylko wtedy jednak, gdy zarezerwowano więcej biletów, niż było miejsc na pokładzie
Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.
Linie lotnicze często rezerwują więcej biletów niż jest miejsc w samolocie (tzw. overbooking). Robią to po to, aby nie mieć pustych foteli. W rezultacie pasażer posiadający ważny bilet może się nie dostać na pokład. Sąd zaapelował do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o wystąpienie do Komisji Europejskiej z postulatem rozszerzenia unijnego rozporządzenia również na inne sytuacje. Odmowy przyjęcia na pokład zdarzają się bowiem często, a ich powodem mogą być niewłaściwe dokumenty, stan zdrowia pasażera, ale i nieprzyjście na czas odpraw ze względu natłok w terminalu.
17-letnia Kamila L. leciała z Warszawy do Houston w USA tranzytem przez Paryż. Odprawę biletowo-bagażową, przeszła w terminalu Okęcie. Z powodu przeciągającego się prześwietlenia bagażu podręcznego na lotnisku de Gaulle'a nie zdążyła jednak na samolot do Houston. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nakazał Air France wypłacenie jej 600 euro odszkodowania. Linie złożyły skargę do sądu. -W razie odmowy przyjęcia na pokład rozporządzenie nr 261/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. przewiduje odszkodowanie oraz prawo do lotu innym samolotem -mówiła w sądzie Katarzyna Grochowiecka, radca prawny ULC. -Odmowa przyjęcia na pokład jest szerszym pojęciem niż overbooking, a Air France nie zaopiekowała się należycie pasażerką zagubioną w tłoku na ogromnym lotnisku. Radca prawny Air France Agnieszka Fangrat przekonywała, że linie nie mogą odpowiadać za to, że Kamila L., mimo godziny na przesiadkę, nie stawiła się o czasie na boarding. Przewoźnik nie może ponosić winy za wydłużenie się czasu oczekiwania na prześwietlenie bagażu -mówiła. Zdaniem Air France art. 4 rozporządzenia przewidujący odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład ma zastosowanie tylko do overbookingu. Sąd podzielił ten pogląd i uchylił zaskarżone decyzje. - Odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład, przewidziane w unijnym rozporządzeniu, dotyczy tylko overbookingu. W żadnej innej sytuacji nie ma ono zastosowania -powiedział sędzia Piotr Borowiecki. - Wynika to z preambuły rozporządzenia oraz z brzmienia art. 4. Ale i Air France zachowała się niewłaściwie, gdyż rolą jej pracowników, choć nie ma tego w przepisach, jest pomoc pasażerom. Wyrok (sygn. VISA/Wa 648 /07)jest nieprawomocny. Podyskutuj z autorką e-mail: d.frey@rzeczpospolita.pl W razie odwołania lub znacznego opóźnienia rejsu oraz odmowy przyjęcia na pokład samolotu przewoźnicy lotniczy muszą zapewnić posiłki i napoje, a jeśli potrzeba - nocleg. Pasażer może też zrezygnować z lotu. W razie odwołania rejsu lub odmowy przyjęcia na pokład może polecieć innym samolotem i otrzymać odszkodowanie: 250 - 600 euro,w zależności od długości trasy. Nie przysługuje ono, gdy lot zostaje odwołany na skutek tzw. nadzwyczajnych okoliczności, a więc złych warunków meteorologicznych, strajków czy nagłych usterek technicznych. Rozporządzenie dotyczy jednak tylko tych sytuacji, w których wyloty następują z krajów UE. W przypadku przylotów - tylko wtedy, gdy jest to wspólnotowy przewoźnik. Najwięcej skarg do prezesa ULC wpływa na odwoływanie lotów, z czym wiąże się odszkodowanie. W ponad połowie wszystkich skarg stwierdzono naruszenie przepisów rozporządzenia przez przewoźników lotniczych. Prezes ULC nie ma natomiast kompetencji do zajmowania się utratą bagażu. ¦
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA