fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Miliardy na zdrowie

ŻywnoŚĆ z dodatkami zdobywa rynek
Rzeczpospolita
Rosną wydatki Polaków na dietetyczne i naturalne produkty. Żyłę złota widzą w tym polskie mleczarnie
– Do końca 2011 r. chcemy zdobyć 5 proc. polskiego rynku funkcjonalnych przetworów mleczarskich – mówi „Rz” Andrzej Grabowski, współwłaściciel grupy Polmlek. Ta czołowa firma mleczarska, do której należy m.in. marka Warmia, wprowadziła swoje pierwsze produkty funkcjonalne, czyli zawierające składniki poprawiające funkcjonowanie organizmu, w pierwszym kwartale tego roku. Wśród nich są jogurty z kolagenem.
Polmlek zapowiada, że będzie rozwijał ofertę przetworów funkcjonalnych. Za kilka tygodni ma uruchomić linię do produkcji jogurtów pitnych. Wyda na nią ok. 12 mln zł. Poprzednia, dzięki której zadebiutował na rynku żywności z dodatkami, kosztowała go 18 mln zł.
Na przetwory mleczarskie, m.in. masła i sery z kwasami omega 3 i 6, postawiła natomiast Spółdzielnia Mleczarska Ostrołęka. Wzory opakowań przygotowała dla nich projektantka mody Ewa Minge. Tadeusz Nadrowski, prezes Ostrołęki, zapowiada, że jesienią na rynku powinny pojawić się kolejne produkty firmy z kwasami omega.
Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku Polacy przeznaczą na funkcjonalne przetwory z mleka ponad 611 mln zł, o 7,5 proc. więcej niż przed rokiem. Łącznie na żywność z dodatkami wydamy 3,6 mld zł. Produkty funkcjonalne są jednym z największych segmentów rynku tzw. żywności prozdrowotnej (z ang. health and wellness). W tym roku, według Euromonitora, jego wartość zwiększy się w Polsce o 200 mln zł i sięgnie 16 mld zł.
Z ankiety przeprowadzonej na zlecenie Polskiej Izby Mleka wynika, że największy wpływ na zakupy produktów funkcjonalnych w Polsce ma reklama. Pieniędzy na promocję nie szczędzi lider rynku produktów funkcjonalnych – francuski koncern Danone, właściciel marek Activia i Actimel. Expert Monitor podaje, że w 2009 r. wydał on na reklamy łącznie ok. 280 mln zł. Polskie firmy takich budżetów promocyjnych nie mają. W 2010 r. Polmlek przeznaczy na reklamę, także produktów funkcjonalnych, 10 mln zł.
Nad kampanią promocyjną dla wprowadzanego jesienią twarożku z bakteriami probiotycznymi pracuje Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska Piątnica, największy producent serka wiejskiego w Polsce. – Produktem tym testujemy, na ile warto rozszerzyć ofertę o wyroby funkcjonalne – mówi Zbigniew Piątkowski, prezes Piątnicy. Firma ta od kilku lat ma w ofercie produkty dietetyczne (m.in. kefir niezawierający tłuszczu), także coraz popularniejsze w Polsce. Rozpoczęcie produkcji jogurtów z zerową zawartością tłuszczu rozważa notowana na NewConnect spółka Milkpol. Obecnie rozmawia z jedną z sieci zainteresowaną dystrybucją takich produktów.
Zdaniem Agnieszki Maliszewskiej, szefowej Polskiej Izby Mleka, reakcja polskich firm na nowe trendy rynkowe powinna doprowadzić do wzrostu spożycia przetworów mleczarskich w Polsce. Na razie jako czołowy producent mleka w Unii Europejskiej nie mamy się czym pochwalić. Przeciętny Polak spożywa ok. 190 litrów mleka i przetworów rocznie – ponad dwa razy mniej niż Niemiec czy Francuz.
[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki
[mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail][/i]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA