Magistrowie/studenci

Edukacja prawnicza wymaga pilnej reformy

Fotorzepa, BS Bartek Sadowski
System kształcenia prawników nie odpowiada dziś potrzebom społecznym ani wyzwaniom zawodowym
O jakości profesjonalnego przygotowania prawników może dziś decydować ich ilość. Jak powinny zatem wyglądać masowe studia prawnicze? A jak aplikacja? Na te pytania próbowali wczoraj (22 października) odpowiedzieć uczestnicy dyskusji zorganizowanej przez Krajową Radę Radców Prawnych.
Zaczęło się od diagnozy sytuacji. – Studia wyższe mają dostarczać wiedzy, umiejętności oraz kształtować właściwe postawy. O dwóch ostatnich sprawach w ogóle nie ma mowy – stwierdził Jerzy Stępień, były prezes Trybunału Konstytucyjnego. Dlatego ocenił, że zgłoszony przez KRRP pomysł zniesienia egzaminu na aplikację jest dobry. – Pozwoliłoby to wszystkim chętnym zdobyć przygotowanie zawodowe.
Prof. Włodzimierz Gromski, dziekan Wydziału Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego, podkreślił, że studia nigdy nie miały przygotowywać absolwentów do występowania przed sądami. – Zniesiemy egzaminy na aplikacje i co potem? – pytał Łukasz Bojarski z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Nietrudno przewidzieć, że chętnych byłoby jeszcze więcej. Jak ich wyszkolić? – Nie mamy rozwiązań, ale szukamy – odpowiadał Maciej Bobrowicz, prezes KRRP. Zdaniem Roberta Kamionowskiego, wiceprezesa KRRP, wśród rzeszy aplikantów nie wszyscy nadają się do zawodu radcy prawnego. – Wiedza i umiejętności wielu absolwentów prawa są na bardzo niskim poziomie – oceniał. Według dziekana Gromskiego może o tym decydować system rekrutacji na aplikacje. – Studenci wymagają od nas, byśmy przygotowywali ich do testów. Powrót do egzaminów ustnych na uczelni wzbudziłby ich sprzeciw – twierdził. Łukasz Bojarski mówił, że prawa nie da się nauczać wyłącznie w sposób akademicki. Z kolei dr Adam Bodnar z Fundacji Helsińskiej podkreślał, że rolą uniwersytetu jest również dać wykształcenie ogólne. Dyskutanci zwracali uwagę, iż nie ma w Polsce modelu edukacji prawniczej. – Powinien być powiązany z wymiarem sprawiedliwości, którego modelu też zresztą nie mamy – mówił Robert Kamionowski. – Reforma musi więc być kompletna, edukacja to tylko fragment całości – postulował prof. Gromski. Z tą konkluzją jaskrawo kolidowała nieobecność na konferencji przedstawicieli ministerstw Sprawiedliwości i Szkolnictwa Wyższego, mimo że zostali zaproszeni. [ramka] [b][link=http://blog.rp.pl/goracytemat/2009/10/22/edukacja-prawnicza-wymaga-pilnej-reformy/]Skomentuj ten artykuł[/link][/b][/ramka]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL