Biznes

Remonty torów nęcą spółki budowlane

W tym roku spółka PKPPolskie Linie Kolejowe ogłosi przetargi warte w sumieponad 4 mld zł. Na zdobycie tych pieniędzy liczą firmy niekojarzone dotąd z koleją
Do końca roku ma zostać ogłoszonych jeszcze kilkadziesiąt kontraktów, jednak o małej wartości. Wszystkie będą warte ok. 3 mld zł – szacuje Łukasz Rosiński z AmerBrokers SA.
Do 2013 r. wartość kontraktów PKP PLK na modernizację torów ma wynieść ok. 30 mld zł. Po te pieniądze zgłasza się coraz więcej firm, które wcześniej nie interesowały się koleją. – Obecnie główni gracze na tym rynku to Trakcja Polska, czeski Tchas, Ferroco i PRK Kraków czy TorPol – mówi Łukasz Rosiński. – Do gry wchodzą firmy, które do tej pory specjalizowały się w budowie dróg, takie jak Skanska czy Budimex.
– Po stronie wykonawców obserwujemy wzrost potencjału wykonawczego – przyznaje Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. Zlecenia PKP PLK jednak nie zawsze trafiają do spółki, która złoży najtańszą ofertę. Tak stało się w przypadku wartego ponad 470 mln zł kontraktu na modernizację torów na linii między Gdynią a Warszawą na wysokości Ciechanowa. – Umowę dostał Tchas, mimo że Trakcja złożyła niższą ofertę. Teraz Trakcja realizuje część tego kontraktu za ok. 140 mln zł jako podwykonawca. Tchas ma marże – podsumowuje Rosiński. Mijający rok to również okres obniżania cen przez wykonawców. – Z jednej strony to efekt spadku kosztów materiału i robocizny, z drugiej – różnice kursowe euro – wyjaśnia Maciej Radziwiłł, prezes Trakcji Polskiej. Konkurencja na rynku jest coraz większa, mimo sporych barier wejścia. – Trzeba mieć specjalny kapitałochłonny sprzęt i specjalistyczną kadrę – dodaje Radziwiłł. Skanska, spółka, która ma w Polsce największy portfel kontraktów drogowych, w tym roku podpisała kontrakty kolejowe warte 134 mln zł. Czeka na podpisanie kolejnych o łącznej wartości 50,5 mln zł. – Zainwestowaliśmy w tym roku 14 mln zł w specjalny pociąg do zadań związanych z modernizacją torów – mówi Marcin Gesing ze Skanska. [wyimek]500 km torów chcą wyremontowaćdo końca 2010 r. PKP PLK[/wyimek] Bilfinger Bergrer Budownictwo ma podpisać umowę na budowę łącznicy na Okęcie za 193 mln zł. – To obiecujący rynek, w najbliższym czasie mają zostać w niego zainwestowane spore środki – mówi Piotr Kledzik, prezes spółki. – Niestety, ten rok na kolei był dla nas rokiem braku aktywności – dodaje. Nadzieją dla spółek kolejowych jest też fakt, że część województw, jak np. dolnośląskie, przejęło linie kolejowe znajdujące się na ich terenie i inwestuje w nie pieniądze unijne w ramach swojego programu operacyjnego. Pierwsze przetargi mają zostać ogłoszone jeszcze w tym roku. PKP PLK realizuje inwestycje ze środków budżetu państwa.W przyszłym roku kolej ma otrzymać ok. 2,2 mld zł. Pieniądze zapisane w budżecie państwa wydaje na inwestycje związane z remontem torów, tak by pociągi mogły po nich jeździć z prędkością do 120 km na godzinę. Środki unijne może przeznaczać tylko na gruntowną modernizację, po której prędkość przejazdu wynosi 160 kilometrów na godzinę. Bruksela ma współfinansować m.in. nowe tory z Gdyni do Warszawy.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL