Sport

Lewoskrętna, wyboista pętla

Jenson Button na dzisiejszym treningu
AFP
Kierowcy wjeżdżają na ostatnią prostą. W niedzielę Jenson Button może zostać mistrzem świata, a Robert Kubica zaliczy przedostatni wyścig w barwach BMW Sauber
W ostatnich czterech sezonach to właśnie podczas Grand Prix Brazylii decydowały się losy mistrzowskiego tytułu. Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie i tym razem – liderujący od początku tegorocznych zmagań Button ma 14 punktów przewagi nad swoim kolegą z zespołu Brawn, Rubensem Barrichello, oraz 16 nad Sebastianem Vettelem z Red Bulla.
Do pełni szczęścia Anglik potrzebuje zatem finiszu w pierwszej trójce – bez względu na to, jak spiszą się rywale. Nawet jeśli mu się to nie uda, nie wszystko będzie stracone – aby cieszyć się ze zdobycia mistrzowskiego tytułu na jeden wyścig przed zakończeniem rywalizacji, Button musi opuścić Brazylię z dziesięcioma punktami przewagi nad konkurentami. Barrichello i Vettel mają zatem już czysto teoretycznie szanse na wyrwanie tegorocznego tytułu z rąk Anglika. – Formuła 1 jest nieprzewidywalna i już kilkakrotnie mogliśmy się o tym przekonać – mówi co prawda Vettel, przypominając sytuację sprzed dwóch lat, kiedy Kimi Raikkonen odrobił w dwóch ostatnich wyścigach 17 punktów straty do Lewisa Hamiltona. Taki scenariusz jest jednak tym razem bardzo mało prawdopodobny.
Chociaż Button od rozegranej w czerwcu Grand Prix Turcji nie wygrał żadnego wyścigu i tylko raz zagościł na podium, to regularnie zdobywa punkty – czego nie da się powiedzieć o jeżdżącym w kratkę Vettelu. Z kolei Barrichello, który urodził się dosłownie za ogrodzeniem toru Interlagos, nigdy nie miał szczęścia w swoim domowym wyścigu. Jego najlepszy wynik na tym torze to trzecie miejsce zdobyte w sezonie 2004, a kilka razy jego samochód odmawiał posłuszeństwa, kiedy Barrichello jechał na prowadzeniu. Także Robert Kubica nie ma zbyt radosnych wspomnień z lewoskrętnej, wyboistej pętli położonej na przedmieściach Sao Paulo. Najlepszy wynik Polaka to piąta lokata wywalczona tu przed dwoma laty. Rok temu kuriozalna wpadka taktyczna – wyjechanie na start na oponach do jazdy po suchej nawierzchni, podczas gdy pozostałych 19 kierowców zdecydowało się na ogumienie przejściowe – pozbawiła go szans na walkę z Raikkonenem o trzecie miejsce w mistrzostwach świata kierowców, ostatecznie przegrane z Finem jednym punktem. Teraz Kubica żegna się już powoli z BMW Sauber i szykuje się do przenosin do Renault. – Podoba mi się ich mentalność, sposób, w jaki traktują wyścigi – powiedział na Interlagos Polak. – Właśnie tego szukałem i bardzo się cieszę, że będę częścią tego zespołu. Jestem gotowy na czekające mnie wyzwanie i jestem przekonany, że wykonamy dobrą robotę. Przedostatni występ w barwach BMW Sauber polski kierowca rozpoczął od uzyskania 14. czasu podczas pierwszego treningu przed Grand Prix Brazylii. Najlepszy czas uzyskał Mark Webber, który o niecałe pół sekundy wyprzedził Barrichello i Vettela. Narzekający na podsterowność swojego samochodu Button był siódmy, a sesję urozmaiciły przelotne opady deszczu, zapowiadając ciekawą rywalizację podczas reszty weekendu. W drugiej sesji najlepszy czas uzyskał Fernando Alonso, a walcząca o mistrzostwo świata trójka ponownie zmieściła się w pierwszej dziesiątce. Kubica uzyskał 12. czas, a cała dwudziestka zawodników zmieściła się w niecałej sekundzie. [ramka][b]Klasyfikacja MŚ kierowców (po 15 z 17 eliminacji)[/b] 1. J. Button (W. Brytania, Brawn-Mercedes) 85 pkt 2. R. Barrichello (Brazylia, Brawn-Mercedes) 71 3. S. Vettel (Niemcy, Red Bull-Renault) 69 4. M. Webber (Australia, Red Bull-Renault) 51,5 5. K. Raikkonen (Finlandia, Ferrari) 45 6. L. Hamilton (W. Brytania, McLaren-Mercedes) 43 7. N. Rosberg (Niemcy, Williams-Toyota) 34,5 8. J. Trulli (Włochy, Toyota) 30,5 9. F. Alonso (Hiszpania, Renault) 26 10. T. Glock (Niemcy, Toyota) 24 11. F. Massa (Brazylia, Ferrari) 22 12. H. Kovalainen (Finlandia, McLaren-Mercedes) 22 13. N. Heidfeld (Niemcy, BMW Sauber) 15 14. R. Kubica (Polska, BMW Sauber) 9 15. G. Fisichella (Włochy, Ferrari) 8 16. A. Sutil (Niemcy, Force India-Mercedes) 5 17. S. Buemi (Szwajcaria, Toro Rosso-Ferrari) 3 18. S. Bourdais (Francja, Toro Rosso-Ferrari) 2 [/ramka] [ramka][b]Klasyfikacja konstruktorów [/b] 1. Brawn-Mercedes 156 pkt 2. Red Bull-Renault 120,5 3. Ferrari 67 4. McLaren-Mercedes 65 5. Toyota 54,5 6. Williams-Toyota 34,5 7. Renault 26 8. BMW Sauber 24 9. Force India-Mercedes 13 10. Toro Rosso-Ferrari 5 [/ramka]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL