Dane gospodarcze

450 mln modułów GPS na rynku w przyszłym roku

GPS w samochodzie
Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski
W tym roku wzrost sprzedaży modułów lokalizacyjnych systemu GPS wyniesie 15 proc., a w roku przyszłym już 30 proc. – przewiduje firma badawcza ABI Research
Wedle jej prognoz w 2010 r. producenci dostarczą na rynek 450 mln podzespołów montowanych przede wszystkim w nawigatorach podręcznych i samochodowych oraz w telefonach komórkowych. Popyt ze strony branży komórkowej będzie jednym z najsilniejszych czynników wzrostu rynku GPS w nadchodzących latach.
O ile jeszcze w 2007 r. 90 proc. rynku przypadało na samodzielne nawigatory, o tyle w 2013 r. już 70 proc. rynku będzie należeć do telefonów komórkowych. Rynek telefonów jest w tym roku w słabej kondycji (przewiduje się spadek o 4 – 5 proc.), ale liczba modeli wyposażonych w GPS ma wzrosnąć o ponad 6 proc., do 240 mln sztuk. – Użytkownicy elektroniki nie wykazują sami z siebie dużego zainteresowania funkcjami, jakie daje system GPS. Kiedy jednak znajdują go w urządzeniach, z czasem zaczynają z nich korzystać – mówi Jamie Moss, analityk ABI Research.
Spadek cen modułów – średnio 3,5 dolara – pod koniec 2008 r. umożliwia instalowanie ich w coraz to nowych kategoriach urządzeń, także tych o niższej rentowności produkcji (np. tańszych telefonach komórkowych). GPS znajduje zastosowanie nie tylko w segmencie elektroniki. Coraz częściej interesują się nimi producenci samochodów. Moduły GPS pozwalają lokalizować pojazdy, np. użytkowane przez nieletnich. Dla firm spedycyjnych moduły GPS to jeden ze środków zarządzania flotami samochodowymi.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL