Biznes

Stan Przewozów Regionalnych wciąż pozostaje tajemnicą

Marszałkowie zwiększyli w tym roku dotacje do połączeń regionalnych o 12 proc. O ile więcej będą musieli dopłacić, okaże się po zakończeniu audytu.
Rzeczpospolita
Audytor PKP PrzewozyRegionalne znów przełożył termin przekazaniawyników kontroli
– Kolejny termin przewiduje datę przekazania nam dokumentu na 29 maja – mówi Jerzy Kriger, p.o. prezesa PKP Przewozy Regionalne. – Audytor nie chce podać jakichkolwiek informacji przed raportem końcowym. Coś jest na rzeczy – podsumowuje prezes Kriger.
Raport na temat stanu i przyszłości spółki miał być gotowy już dwa tygodnie temu. Zarząd PKP PR zlecił audyt, by zbadać, co tak naprawdę rząd sprezentował samorządom. Władze województw podejrzewają bowiem, że stan spółki różni się od opisanego przez władze PKP i rząd. Marszałkowie przejęli spółkę w grudniu zeszłego roku. Miała być oddłużona, ale co do tego też mają wątpliwości. – Zleciliśmy audyt nietypowy, jak na polskie warunki. Chcemy wiedzieć m.in., co było wczoraj, co jest dzisiaj i co będzie jutro oraz czy podział spółki, czyli wyłączenie z niej przewozów międzywojewódzkich, odbył się zgodnie z prawem – tłumaczy prezes Kriger. Jednak, jak dodaje, nawet jeżeli zostaną wykryte nieprawidłowości, przekazanie PKP PR marszałkom jest nieodwracalne. Obawia się przy tym, że konsekwencją błędów może być konieczność zwrotu udzielonej spółce pomocy publicznej. To byłaby fatalna wiadomość dla spółki, która tonie w długach. Od początku roku urosły one do 73 mln zł.
Zarząd PKP PR planuje po otrzymaniu raportu z kontroli przystąpić do zmian organizacyjnych. Spółka ma zostać podzielona na 15 samodzielnych oddziałów. Będą one odpowiedzialne za swój wynik finansowy. Plan restrukturyzacji zakłada też zmniejszenie liczby dzierżawionych nieruchomości oraz zwiększenie sprzedaży biletów przez terminale mobilne i automaty. Na razie spółka ma 75 terminali, ich liczba ma się do końca roku podwoić.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL