fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Jak prawidłowo sporządzić w firmie listę płac

Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek
Nie ma żadnego przepisu, który określałby, jak ma wyglądać lista płac. Jej układ wynika jednak z realizacji obowiązków rozliczeniowych wobec ZUS i urzędów skarbowych
Skoro zakład pracy (zleceniodawca) jest płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz podatku dochodowego, lista płac powinna odzwierciedlać podstawy wymiaru składek i podstawę opodatkowania, kwoty potrąconych składek i zaliczek na podatek dochodowy oraz kwotę do wypłaty. Zacznijmy od zasad jej przygotowywania dla pracowników.[srodtytul]Składki po połowie[/srodtytul]Osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę obowiązkowo podlegają ubezpieczeniom społecznym: emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu od dnia nawiązaniu stosunku pracy do dnia jego rozwiązania lub wygaśnięcia. Z własnych środków opłacają składki: emerytalną 9,76 proc., rentowe 1,5 proc., chorobową 2,45 proc. oraz zdrowotną 9 proc. Natomiast ich pracodawcy finansują drugą połowę składek: emerytalnej 9,76 proc., rentowych 4,5 proc. oraz wypadkową w wysokości od 0,67 do 3,33 proc. Składka wypadkowa jest zróżnicowana...
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA