fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Rekordowy rok reklamy w sieci

Wpływy z reklamy w sieci wzrosły w ubiegłym roku o 58 proc. W tym skok będzie niższy ze względu na spowolnienie gospodarcze.
Rzeczpospolita
Wydatki na reklamę w polskim internecie po raz pierwszy w historii przekroczyły miliard złotych
W 2008 roku firmy wydały na reklamę w Internecie w Polsce 1,174 mld zł brutto. To aż o 58 proc. więcej niż rok wcześniej – podliczyły Internet Advertising Bureau (IAB) i PricewaterhouseCoopers (PwC).
W drugim półroczu, gdy w niektórych branżach widać było już oznaki spowolnienia gospodarczego, wydatki na reklamę internetową skoczyły o 48 proc., do 597 mln zł. Według Jarosława Sobolewskiego, dyrektora generalnego IAB, w tym roku wydatki wciąż będą się zwiększać, choć wolniej niż w latach poprzednich. – Jesteśmy dobrej myśli i liczymy na kilkunastoprocentowy wzrost – mówi “Rz”. Tegoroczny wzrost ma być w głównej mierze zasługą małych i średnich firm. – Duże utrzymują budżety bez zmian lub trochę je zmniejszają. Zauważalny jest natomiast coraz większy udział średnich i mniejszych firm w wydatkach reklamowych w sieci – dodaje Sobolewski.
Prawie 40 proc. wszystkich wpływów z reklamy internetowej w Polsce wciąż przypada na tzw. reklamy typu display, czyli np. bannery, a 23 proc. na reklamy w wyszukiwarkach, które w ubiegłym roku zwiększyły swój udział w rynku o 3 pkt proc. kosztem właśnie reklamy graficznej i ogłoszeń drobnych. Najchętniej reklamują się w sieci firmy z branż: finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacji. Co charakterystyczne dla Polski, tylko 3 proc. wydatków pochodzi od firm z sektora żywności. – To niewiele w porównaniu z krajami zachodnimi – komentował na konferencji Media Trendy, na której prezentowano wyniki raportu, Marcin Kałkucki z PwC. Internet jest jedynym medium w Polsce, którego przychody z reklam mają w tym roku rosnąć. Według szacunków domu mediowego ZenithOptimedia rynek reklamy internetowej urośnie w tym roku o 21 proc., do 896 mln zł. CR Media Consulting szacuje wzrost na 16 proc., a analitycy DM Millennium przewidują skok o 15 proc. zarówno w tym, jak i w przyszłym roku. I choć kolejne prognozy rozwoju rynku są obniżane, reklama internetowa w Polsce i tak cierpi z powodu kryzysu mniej niż za oceanem. Według najnowszych prognoz IDC wydatki na reklamę w sieci w USA w I kw. 2009 r. mogą się skurczyć o 5 proc. rok do roku. W kolejnym kwartale ma być jeszcze gorzej. IAB zrzesza portale internetowe, sieci reklamowe i agencje interaktywne. Wyliczenia biura opierają się na danych z 29 największych firm działających na rynku reklamy w sieci. Jedynie przychody Google’a są szacowane. Tymczasem Google podał wczoraj, że według jego wyliczeń polski rynek Internetu jest wart 7 mld dol., a rynek internetowej reklamy w naszym kraju – prawie 1 mld dol.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

REDAKCJA POLECA

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA