Media i internet

Otwieramy się na cały Internet

Rzeczpospolita
Łukasz Wejchert, prezes grupy Onet.pl
Dziś największy polski portal internetowy zaprezentuje się w nowej szacie. Onet zmienia stronę główną, dodaje sekcjei magazyny tematyczne, poprawia system wyszukiwania treści i usług. Celem metamorfozy jest zahamowanie utraty udziałów w rynku. Dziś rozpoczyna się również kampania reklamująca odświeżony portal. Rz: Dlaczego Onet zdecydował się zmienić wygląd i zawartość swojego portalu? Czy to próba odmłodzenia, aby powstrzymać odpływ użytkowników do nowych serwisów społecznościowych, takich jak Nasza-Klasa?
Łukasz Wejchert: Sytuacja rynkowa nie jest bez znaczenia. Ale o zmianach zdecydowały głównie potrzeby i opinie użytkowników, które badaliśmy przez kilka miesięcy. Chcemy, aby mieli łatwiejszy, szybszy dostęp do zasobów informacji i usług portalu. Poza tym zaoferujemy im treści także z innych źródeł. Wprowadzamy serwis Mój Onet, dzięki któremu użytkownicy sami będą mogli decydować, na jaki temat informacje chcą otrzymywać. Ze źródeł Onetu, ale i z innych witryn, także konkurencyjnych, np. RMF, „Polityki” czy „Gazety Wyborczej”. Zawieracie więc sojusz z firmami, które dostarczają przede wszystkim informacje. To, co dzieje się na rynku, wskazuje, że internauci chcą czegoś innego. Wprawdzie liczba osób, które korzystają z Onetu, rośnie, ale procentowo wasz udział, podobnie jak innych portali, spada. Pojawiły się nowe serwisy i siłą rzeczy odsetek internautów korzystających z portali maleje. Ale dziś, inaczej niż przed kilku laty, w Internecie nie konkurują już wszyscy ze wszystkimi. Portale mają inny model biznesu, jeszcze inny wyszukiwarki i witryny handlowe... Jaki model, jeżeli w ogóle, stosują serwisy społecznościowe, trudno powiedzieć. Z pewnością jest teraz na nie moda. Natomiast wszyscy w sieci rywalizują o czas, jaki internauci im mogą poświęcić... I o wpływy z reklam. Jaki jest ich udział w przychodach Onetu? – Z reklamy uzyskujemy ok. 80 proc. przychodów. Pozostałą część z prowizji, m.in. od Allegro i komunikatora Skype. Przychody przynosi także nasz lokalizator Zumi. Wyniki, jakie osiąga, przeszły nasze oczekiwania, w bazie lokalizatora jest ponad milion firm. Dzięki niemu weszliśmy na rynek serwisów wyszukiwawczo-teleadresowych, którego wartość szacowana jest na 300 mln zł. Nowe formy reklamy, jakie chcemy teraz wprowadzać, powinny zwiększyć nasze przychody z tego źródła. Czego Onet oczekuje po zmianach? Jakie są plany portalu? – Oczekujemy, że Onet w jeszcze większym stopniu będzie bramą do zasobów Internetu. Miesięcznie wchodzi na nasze strony 9,8 mln ludzi, każdego dnia pojawia się u nas 120 tys. postów – komentarzy, prowadzonych jest 1,7 mln blogów. Ten ogromny kontent to temat na kolejne projekty w niedalekiej przyszłości.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL