fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Rankingi

Coraz większe zarobki w firmach doradztwa podatkowego

Zwycięzcy w kategorii firm zatrudniających najwięcej doradców podatkowych. Od lewej: wiceminister finansów Janusz Cichoń, Jacek Bajger (KPMG), Joanna Stawowska (Deloitte), Tomasz Barańczyk (PwC) i redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” Bogusław Chrabota
Fotorzepa, Robert Gardziński
Eksperci podatkowi mają więcej pracy. To efekt m.in. ożywienia gospodarczego i aktywności fiskusa.

Ostatni rok okazał się bardzo dobry dla rynku doradztwa. Większość spółek i kancelarii uczestniczących w dziewiątej już edycji rankingu „Rzeczpospolitej" odczuła ożywienie, co potwierdzają ich wyniki finansowe. Na ujawnienie przychodów zdecydowało się 59 firm z 71 biorących udział w naszym zestawieniu. Aż 40 odnotowało wzrost przychodów.

Doradcy podatkowi podkreślają, że spowolnienie gospodarcze mamy już za sobą, ale rynek jest trudny. Z tego powodu przychody 13 firm spadły w porównaniu z rokiem poprzednim. Tylko dwie mają takie same wyniki.

Nie brakuje jednak firm, które odniosły spektakularne sukcesy, jak Advicero Tax (wzrost przychodów o 116 proc.) czy Rödl & Partner (wzrost o 100 proc.). Najwyższe przychody, wynoszące 158 mln zł, uzyskała w 2014 r. firma Deloitte. Awans na pierwsze miejsce naszego zestawienia zapewnił jej wzrost przychodów o 27 mln zł w ciągu tylko roku.

Co jest kluczem do sukcesu

Bez wątpienia niezbędna jest bardzo dobra praca merytoryczna i relacje z klientem.

W osiągnięciu dobrych wyników pomaga też ożywienie gospodarcze. Rozwój przedsiębiorstw sprawia, że chętniej płacą one za usługi doradcze, zwłaszcza gdy planują nowe rozwiązania biznesowe.

Już od kilku lat jednym z głównych trendów na rynku pozostaje kompleksowość. Trafnie ujął to zjawisko Jarosław Koziński, partner zarządzający działem doradztwa podatkowego EY. Jego zdaniem klienci o wiele częściej niż w poprzednich latach poszukują rozwiązań „pod klucz". Chcą uzyskać w jednym miejscu nie tylko doradztwo podatkowe, ale również prawne, biznesowe i finansowe. Niejednokrotnie klienci pytają również, czy cena za usługi doradztwa obejmuje też obsługę sporów z fiskusem.

Dziewięć lat wzrostu

W ciągu ostatnich lat, przygotowując kolejne edycje rankingu, obserwujemy nieustanny rozwój rynku doradztwa podatkowego. Działające na nim firmy systematycznie zwiększają zatrudnienie oraz przychody.

Również w kategorii zatrudnienia zwyciężyła w tym roku firma Deloitte, której zespół liczy 145 doradców podatkowych. Drugie miejsce zajęła firma PwC, dla której pracują 132 osoby z tytułem doradcy. Trzecią pozycję utrzymała firma KPMG, mająca 115 doradców. Na czwartej uplasowała się firma EY, z zespołem liczącym 102 doradców.

Zatrudnienie wzrasta również w firmach średniej wielkości. Przykładem może być piąta w naszym zestawieniu firma MDDP, dla której pracuje 34 doradców, czyli o dziewięć osób więcej niż w roku poprzednim. Na siódmej pozycji uplasowała się firma Crido Taxand, której kadry liczą 19 doradców. Rok wcześniej było ich 14.

O tym, że na rynku wciąż jest miejsce dla nowych podmiotów, świadczy powstawanie co roku kolejnych firm, które odnoszą sukcesy. Najnowszym przykładem jest utworzenie w czerwcu 2015 r. KDCP Kancelarii Doradztwa Celnego i Podatkowego Rutkowski i Witalis. Jeden z jej założycieli, Krzysztof Rutkowski, otrzymał w naszym rankingu rekomendację w podatku akcyzowym.

Na rynku jest miejsce dla nowych

W poprzednich latach powstały takie kancelarie, jak Martini i Wspólnicy, Parulski i Wspólnicy, KNDP Kolibski Nikończyk Dec i Partnerzy, FL Tax Fałkowski & Lewandowski oraz Mariański Group w Łodzi.

Doradcy, którzy zdecydowali się pracować na własne nazwisko, zachęcają kolegów po fachu do podejmowania podobnych decyzji. Na początku należy jednak określić profil kancelarii. Zdecydować, czy będzie ona oferować wszechstronne usługi w wielu dziedzinach prawa podatkowego, czy też wybierze wąską specjalizację związaną z konkretnym podatkiem lub obsługą danej branży. Okazuje się, że to pierwsze rozwiązanie jest w praktyce trudniejsze do realizacji. Spółka, która chce zapewnić swoim klientom kompleksowe usługi oraz realizować podobne projekty jak konkurenci z wielkiej czwórki, powinna zatrudniać dziesięciu lub więcej doradców podatkowych. Jak wynika z naszego rankingu, takich firm jest na rynku tylko kilkanaście.

Zdecydowanie więcej jest mniejszych podmiotów, zatrudniających od dwóch do siedmiu–ośmiu doradców. Zwykle mniejsze kancelarie specjalizują się w konkretnej dziedzinie prawa podatkowego, odnosząc niejednokrotnie duże sukcesy. Wiele z nich świadczy usługi największym przedsiębiorstwom.

Tych ostatnich, szczególnie notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, nie trzeba przekonywać do korzystania z pomocy doradców podatkowych. Emitenci, dokonując wyboru doradcy, kierują się zwykle jego renomą. Przedsiębiorcy podkreślają przy tym, że o planowaniu podatkowym myślą jeszcze przed debiutem, by zwiększyć swoją wiarygodność. W tym roku firmą doradczą, która obsługiwała najwięcej firm – 102 podmioty notowane na GPW – jest KPMG. Warto też odnotować dobry wynik kancelarii Paczuski Taudul Korszla Grochulski (45 spółek giełdowych).

Pracy nie zabraknie

Ubiegły rok upłynął pod znakiem deregulacji. Doradcy uważają, że ułatwienie dostępu do ich zawodu nie miało żadnych negatywnych konsekwencji, nie obniżyło prestiżu ani jakości usług.

– Jest dobrze. Nie sprawdziły się poprzednie obawy – powiedział wczoraj Andrzej Marczak, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Jak będzie wyglądał rynek doradztwa w przyszłości? Nieustanne zmiany przepisów podatkowych gwarantują, że doradcom nie zabraknie pracy także w kolejnych latach. Choćby dlatego, że 1 lipca wchodzą w życie kolejne zmiany w VAT. Nie wiadomo, co dalej z planowaną klauzulą obejścia prawa, z której rząd na razie się wycofał.

Wiceminister finansów Janusz Cichoń zapowiedział natomiast w czwartek, że do projektu nowelizacji ordynacji podatkowej, nad którą pracuje Sejm, zostanie dodana klauzula rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatników. Zmiana ma być wprowadzona w ciągu dwóch tygodni.

Powiedzieli dla „Rz"

prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic, przewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych

Jako samorząd zawodowy chcemy mieć większy wpływ na tworzenie prawa podatkowego. Aktywność ustawodawcy sprawia, że doradcom przybywa pracy. Często okazuje się, że zmiany przepisów nie zostały przemyślane. Tymczasem nawet pozornie drobna modyfikacja może wywołać efekt domina, np. nowelizacja prawa budowlanego wpływa na ustalenie przedmiotu i podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości. Dlatego zmiany przepisów nie mogą być wybiórcze. Muszą być przemyślane jako całość i – w trosce o ich jakość – poddane jak najszerszym konsultacjom.

Chcemy też nadal pracować nad podnoszeniem świadomości podatkowej, zwłaszcza mniejszych firm i zwykłych podatników. Zachęcamy, by częściej korzystali z pomocy doradców, jeszcze przed podjęciem decyzji. Często porada pozwala uniknąć kłopotów z fiskusem.

Joanna Stawowska, partner w Deloitte

Ostatnie dwa lata przyniosły istotny wzrost naszej firmy, co potwierdzają wyniki finansowe. Wynika to z faktu, że obserwujemy trendy na rynku biznesowym i staramy się podążać za naszymi klientami. Wzbogacamy też usługi o nowe kompetencje i rozszerzamy nowe sektory, np. usługi dla polskich firm rozwijających działalność poza Polską czy dla sektora publicznego. Warto podkreślić, że mamy silną grupę partnerów, jesteśmy otwarci na promowanie naszych najlepszych pracowników. Uważam, że trend wzrostowy utrzyma się w kolejnych latach, co wynika w dużej mierze z ambicji rozwojowych naszych klientów i aktywności Ministerstwa Finansów. Mimo że wiele mówi się o uproszczeniu przepisów, to firmy planujące bardziej złożone transakcje będą musiały dokładniej przewidywać ich konsekwencje podatkowe.

Rafał Ciołek, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce

Kluczem do sukcesu firmy doradczej jest zdobycie zaufania i zbudowanie trwałej relacji z klientem. Niezbędne jest właściwe zdefiniowanie jego potrzeb. Zdarza się, że przedsiębiorca zorientowany na rozwój biznesu nie zadaje właściwego pytania. Przyczyną może być hermetyczność albo brak logiki w przepisach podatkowych, co utrudnia ich zrozumienie. Niejednokrotnie organy podatkowe z kilku możliwych interpretacji wybierają najmniej logiczną, ale najkorzystniejszą dla budżetu. Należy też dostosować sposób komunikacji do klienta – jego znajomości języka prawnego, kierunewykształcenia, stylu osobowości, wagi analizowanego zagadnienia, a nawet czasu, którym w danym momencie dysponuje. W firmie ważna jest adaptacja strategii do zmieniających się warunków rynkowych, a w relacji klient–doradca elastyczność.

Andrzej Paczuski, partner w kancelarii Paczuski Taudul Korszla Grochulski

To, że obsługujemy 45 spółek giełdowych, nie jest wynikiem przyjętej strategii, ale konsekwencją rozwoju naszej kancelarii. Od początku nastawiliśmy się na rozbudowę kancelarii, na świadczenie usług przede wszystkim dużym podmiotom. Mamy teraz 200–300 stałych klientów. Niektórym towarzyszyliśmy przy wchodzeniu na giełdę. Zatrudniamy 30 osób, w tym 14 doradców podatkowych, co pozwala nam obsługiwać wszelkie projekty i konkurować z największymi podmiotami na rynku. Dziwię się jednak, że na rynku doradztwa działa niewiele firm średniej wielkości, zatrudniających powyżej dziesięciu osób. Trudno wskazać przyczyny tego zjawiska. Sądzę, że jest dla nich miejsce na rynku.

Szymon Parulski, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii Parulski i Wspólnicy

Uważam, że na rynku nadal jest miejsce dla niewielkich kancelarii, zatrudniających dwóch–trzech doradców, wyspecjalizowanych w konkretnym podatku. Zaletą tego typu firm jest połączenie wysokich standardów świadczonych usług, właściwe dla międzynarodowych firm doradczych, z elastycznymi warunkami współpracy. Nie konkurujemy wynagrodzeniem, ale sposobem współpracy. Jesteśmy zawsze dostępni dla klientów. Nie przedstawiamy im teoretycznych raportów, ale konkretne rozwiązania do wdrożenia. Doradcy zakładający własne kancelarie powinni jednak mieć świadomość, że nie wystarczy do tego wiedza i doświadczenie. By organizować prace kancelarii, muszą być przede wszystkim dobrymi menedżerami.

Tomasz Barańczyk, partner zarządzający działem prawnopodatkowym PwC

Moim zdaniem kluczem do sukcesu firm doradczych w nadchodzących latach będą interdyscyplinarność i lepsze rozumienie potrzeb klientów. Na to pierwsze wyzwanie w PwC odpowiadamy, rozwijając międzyobszarowe, specjalistyczne zespoły, takie jak zespół ds. innowacji i B+R, ds. nieruchomości czy też ds. energetyki. Klienci doceniają to, że w ramach jednej firmy znajdują odpowiedzi na różnorodne problemy biznesowe, podatkowe, prawne i rachunkowe.

Wyzwanie drugie wymaga od nas, aby w coraz bardziej dynamicznym i szybkim świecie utrzymać wartościowy kontakt z klientem, pozwalający na słuchanie drugiej strony i elastyczne podejście do oczekiwań.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA