fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatek dochodowy

Mieszkanie na cele służbowe: czynsz i media w kosztach firmy

www.sxc.hu
Przedsiębiorca, który wynajął mieszkanie na cele służbowe, ma prawo rozliczyć wydatki w działalności.

Założyłem firmę zajmującą się doradztwem marketingowym. Zarejestrowałem ją w miejscu zamieszkania, ale głównego klienta mam w innym mieście. Muszę przebywać u niego cztery–pięć dni w tygodniu, dlatego wynająłem na miejscu mieszkanie (jest to tańsze niż hotel). Właścicielowi płacę czynsz, ponoszę też wydatki na media. Czy mogę wpisać te opłaty jako koszt podatkowy w księdze przychodów i rozchodów? – pyta czy telnik.

Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów wydatki związane z działalnością gospodarczą. Dotyczy to także wydatków na wynajem lokalu, który jest potrzebny do jej prowadzenia. Lokal może znajdować się w innym mieście, jeśli przedsiębiorca ma tam kontrahenta, u którego musi przebywać. Oczywiste jest, że przy częstych kontaktach bardziej opłacalne jest wynajęcie lokalu niż nocowanie za każdym razem w hotelu. Wydatek na czynsz i media można więc zaewidencjonować w kolumnie 13 księgi przychodów i rozchodów jako podatkowy koszt.

Co na to fiskus? Wcześniej zdarzały się niekorzystne interpretacje, ostatnio jednak zgadza się na rozliczenie w firmie takich wydatków. Spójrzmy przykładowo na sprawę rozpatrywaną przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy (interpretacja z 26 listopada 2014 r., ITPB1/415-960/14/AK).

Przedsiębiorca prowadzi działalność polegającą na doradztwie i pomocy innym podmiotom oraz prowadzeniu szkoleń. Jego głównym klientem jest firma, która ma siedzibę w innym mieście. Podpisał z nią umowę o współpracy. Zajmuje się m.in. opracowywaniem strategii jej działania i tworzeniem biznesplanów. Wymaga to częstych, kilkudniowych wizyt w jej siedzibie w celu spotykania się z pracownikami, konsultacji oraz zbierania danych.

Korzystanie z hotelu byłoby kosztowne, dojazdy są natomiast czasochłonne i wyczerpujące. Niemożliwe jest natomiast wykonywanie tego typu zlecenia na odległość. Dlatego przedsiębiorca zdecydował się na wynajęcie mieszkania, które ma mu służyć zarówno do noclegu, jak i do pracy (oraz gromadzenia dokumentów). Ponosi co miesiąc następujące koszty: czynsz najmu, opłaty związane z utrzymaniem i ogrzaniem nieruchomości oraz wydatki na energię elektryczną i wodę rozliczane na podstawie faktur od dostawców.

Podatnik chciał wiedzieć, czy może zaliczyć wydatki do kosztów. Sam twierdził, że tak, ponieważ są racjonalne, uzasadnione i mają związek z przychodami z działalności.

Izba skarbowa się z tym zgodziła. Zastrzegła jedynie, że dowody poniesienia wydatków nie mogą się ograniczać wyłącznie do faktur i rachunków. Niezbędne jest również posiadanie dowodów świadczących o wykonywaniu usług wymagających pobytu w miejscowości, w której przedsiębiorca wynajął miesz kanie.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA