Przemysł spożywczy

Grycan rozwija eksport i otwiera kolejne lodziarnie

Grycan rozwija eksport i otwiera kolejne lodziarnie
Fotorzepa/Radek Pasterski
Polskie lody trafiają już do ponad 10 krajów świata. Ich producent rozważa też otwarcie kolejnych lodziarni zagranicą.

- Na ponad 10 rynkach w Europie i Azji, na których jesteśmy obecni już od dwóch lat notujemy dynamiczny wzrost sprzedaży rok do roku. Dzieje się tak między innymi na rynku chińskim – mówi „Rzeczpospolitej" Zbigniew Grycan, właściciel firmy Grycan Lody od Pokoleń. - Wierzymy, że taka sytuacja utrzyma się przez kilka najbliższych lat.

Jak dodaje, firma nie produkuje lodów dla innych producentów czy detalistów, ale koncentruje się na rozwoju marki Grycan na rynkach zagranicznych. - To znacznie trudniejsze zadanie, które wymaga starannego doboru oferty oraz partnerów do współpracy na rynkach lokalnych jak i cierpliwej konsekwentnej pracy, aby zapoznać lokalnych konsumentów z marką i naszymi produktami.

W 2013 r. pojawiły się pierwsze lodziarnie Grycan w czeskiej Pradze i Ostrawie. Nie wykluczone, że wkrótce otwarte zostaną kolejne lokale zagranicą.

- W przypadku kilku rynków, w tym również rynku czeskiego, na bieżąco śledzimy pojawiające się propozycje nowych projektów. Jesteśmy na etapie analiz rentowności kilku z nich jak i całego danego rynku. Po zakończeniu tego etapu będziemy podejmować dalsze decyzje – wyjaśnia Zbigniew Grycan.

Sieć lodziarni i kawiarni Grycan liczy obecnie blisko 130 lokali. W tym roku powstały dwa nowe w Wilanowie w Warszawie oraz w Lublinie w CH Zamkowe Tarasy. Firma zaplanowała jeszcze kilkanaście nowych otwarć w 2015 r.

- Częścią planu jest wzrost liczby otwarć lokali wolnostojących w najlepszych miejscach dużych miast i atrakcyjnych turystycznie miejscowości - mówi Zbigniew Grycan.

W 2014 r. firma Grycan zanotowała „wysoki dwucyfrowy wzrost sprzedaży". Planuje utrzymać podobne tempo w 2015 r.

- Za nami kilka inwestycji w obszarze produkcji, które zwiększają nasze moce produkcyjne oraz przyniosą poprawę efektywności kosztowej jak i elastyczności w obszarze produkcji i logistyki. Jeśli nie nastąpią jakieś nieoczekiwane zdarzenia, budowę magazynu wysokiego składowania planujemy sfinalizować do końca bieżącego roku – zapowiada – W zależności od stopnia realizacji założonych inwestycji wydamy na nie od kilku do kilkunastu milionów złotych.

Grycan produkuje lody w Majdanie pod Warszawą. Coraz więcej sprzedaj ich nie tylko w lodziarniach, ale i w sklepach. Według badań firmy Nielsen jesienią 2014 r. marka Grycan ? Lody od pokoleń zdobyła pozycję lidera rynku lodów familijnych, z pominięciem dyskontów. Jej wartościowe udziały rynkowe wyniosły 22,6 proc.
Pod koniec kwietnia w menu lodziarni firmowych oraz w ofercie detalicznej pojawią się nowe  lody – Grycan Chrupiący Karmel.
Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL