Kraj

Szykuje się telewizyjne starcie w regionach

TVP chce odeprzeć atak konkurencji. Pomysłem jest sześć programów regionalnych nadawanych całą dobę
Wiceprezes TVP Sławomir Siwek przygotowuje plan stworzenia telewizji metropolitalnej w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu. Te ośrodki miałyby nadawać własny program przez całą dobę, a nie jak obecnie jedynie cztery godziny na antenie TVP Info. W Warszawie i Katowicach już trwają prace nad przygotowaniem koncepcji. Siwek zapowiada, że gotowy projekt trafi na obrady zarządu telewizji przed wakacjami.
Dlatego TVP Info miałaby zostać kanałem satelitarnym nadającym informacje przez całą dobę bez przerw na pasma regionalne. To wymaga jednak stworzenia cyfrowej platformy telewizji publicznej, a prace nad nią są w powijakach. – Jeśli nie rozdzielimy programu informacyjnego od regionalnych, konkurencja nas zniszczy – mówi „Rz” Siwek. Walka będzie ostra, bo – jak podkreślają eksperci – rynek reklamowy w telewizjach regionalnych jest jeszcze w dużym stopniu niewykorzystany. W stolicy pod koniec roku ma ruszyć TVN Warszawa, pierwszy program regionalny imperium Walterów. – Ten projekt będzie dla nas probierzem podejmowania decyzji na temat ewentualnego otwierania dalszych ośrodków – mówi rzecznik TVN Karol Smoląg. W Katowicach już ponad tydzień temu ruszyła prywatna TV Silesia.
TVP ma ośrodki regionalne we wszystkich województwach. Lecz tylko niektóre z nich mogą sobie finansowo pozwolić na produkcję większej ilości programów. – Propozycja Siwka jest nierealna. Ośrodki regionalne kosztują obecnie pół miliarda złotych, z czego zaledwie100 mln pokrywa abonament. Jeśli miałyby nadawać całą dobę, trzeba będzie znaleźć dodatkowo pół miliarda – komentuje osoba z kierownictwa TVP. – Na razie trzeba myśleć w ramach dotychczasowych budżetów. Mamy potencjał, sprzęt i chętnych ludzi, więc trzeba im dać szansę – odpowiada Siwek. Najbardziej zainteresowany zmianami jest ośrodek warszawski, który już niedługo będzie konkurował z TVN. – W dwa miesiące jesteśmy w stanie przygotowywać 18 godzin programu. TVN Warszawa będzie telewizją czysto komercyjną o niewielkim zasięgu, ale walka o rynek reklamowy będzie zacięta – uważa Aleksandra Zawłocka, szefowa TVP Warszawa. Pozostaje jednak kwestia mniejszych dziesięciu oddziałów TVP, których działanie gwarantuje ustawa o radiofonii i telewizji. – Będą one wspierać większe, ale zachowają swoje częstotliwości. W telewizji metropolitalnej dostaną więcej czasu antenowego, niż mają teraz na antenie dzielonej z TVP Info – przekonuje Siwek. Iwona Śledzińska-Katarasińska odpowiedzialna w PO za przygotowywaną ustawę medialną: – Od wielu przedstawicieli telewizji regionalnych dostaję listy ze skargami, że TVP próbuje bocznymi drzwiami zniszczyć niezależność ośrodków. Dlatego zażądałam wyjaśnień.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL