Koleje

Miliony euro na dworzec w Gliwicach

Bloomberg
Unia dofinansuje budowę nowego dworca kolejowego w Gliwicach. PKP podpisała właśnie umowę na dofinansowanie przedsięwzięcia z Centrum Unijnych Projektów Transportowych

Finansowe wsparcie z UE ma stanowić równowartość 81,5 milionów złotych, a cała inwestycja będzie kosztować 156 milionów złotych. Dworzec zostanie otwarty pod koniec obecnego roku.

Teraz w budynku trwają prace wyburzeniowe. Podróżni korzystają ze zlokalizowanego w pobliżu dworca tymczasowego. Rozpoczęły się również prace przygotowawcze w obrębie peronów. W poniedziałek wyłączono z ruchu perony nr 2 i 3. Dworzec w Gliwicach przejdzie kompleksową modernizację. Stanie się bardziej nowoczesny, funkcjonalny i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W budynku pojawią się elektroniczne tablice z rozkładem jazdy, wymieniony zostanie dotychczasowy system informacji głosowej. Rozbudowany będzie monitoring.

Oprócz przebudowy budynku dworca, w ramach inwestycji przebudowane zostaną tunele i perony. Te ostatnie zyskają nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną tory w obrębie stacji. - Modernizacja dworca w Gliwicach to kolejny projekt, realizowany przez PKP przy wsparciu unijnych funduszy. Obecnie podobne inwestycje trwają w Szczecinie i Bydgoszczy – mówi dyrektor zarządzający ds. nieruchomości w PKP Grzegorz Tomaszewski. Oba dworce zostaną oddane do użytku pod koniec obecnego roku.

Dzięki unijnemu wsparciu, podróżni mogą już korzystać ze zmodernizowanych dworców we Wrocławiu i Gdyni oraz z nowego, podziemnego obiektu Kraków Główny.

Nie wszystkie istniejące dworce, wymagające pilnego dostosowania do współczesnych wymogów, będą modernizowane. Z początkiem roku PKP zaczęły budowę nowych dworców systemowych, mających zastąpić w mniejszych miastach dworce potrzebujące generalnego remontu. Nowe dworce będą tanie w utrzymaniu, ekologiczne, a przy tym estetyczne i przyjazne dla pasażerów. Pierwsze pojawia się w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie oraz w Strzelcach Krajeńskich. To na razie początek: rozpoczęta właśnie inwestycja ma charakter pilotażowy, a PKP już ma w planie kolejnych kilkanaście tego typu przedsięwzięć. Będą realizowane w ciągu dwóch lat.

Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL