Biznes

Polska nie wprowadzi jednolitych opakowań papierosów

Bloomberg
Polska nie pójdzie w ślady państw, które chcą wprowadzić jednolite opakowania. Palacze muszą się jednak przygotować na szokujące zdjęcia na paczkach.

Jak już informowała „Rzeczpospolita", rośnie liczba krajów, które chcą wprowadzić jednolite opakowania papierosów. Po Australii, która jako pierwsza na świecie zrobiła to pod koniec 2012 roku, tzw. plain packaging zastosuje Irlandia.

Bliska ujednolicenia opakowań jest także Wielka Brytania. Podobne plany mają Francja (na początku marca złożyła wniosek notyfikacyjny do Komisji Europejskiej), Finlandia, Szwecja, Chile, Turcja oraz Norwegia.

Polska, gdzie znajduje się najwięcej fabryk papierosów w Europie, nie zamierza zmienić zdania w tej sprawie.

- Polska nie będzie korzystała z możliwości wprowadzenia przez państwa członkowskie prostych opakowań wyrobów tytoniowych – informuje Krzysztof Bąk, rzecznik  Ministerstwa Rolnictwa.

Ministerstwo Gospodarki, które pod koniec 2014 r. złożyło do Komisji Europejskiej skargi w imieniu Polski na projekty Irlandii i Wielkiej Brytanii zaznaczyło, że wprowadzenie plain packaging stworzy barierę dla swobodnego przepływu towarów w Unii Europejskiej. Naruszy także podstawowe prawa właścicieli znaków towarowych. Krytyczne uwagi do propozycji Irlandii i Wielkiej Brytanii przedstawiła wówczas niemal jedna trzecia krajów UE.

Tymczasem, jak przypomina resort zdrowia, nawet bez plain packaging czeka nas duża rewolucja w opakowaniach. Narzuca ją dyrektywa tytoniowa, która w większości wejdzie w życie w 2016 r.

Zgodnie z nowymi przepisami, na wyrobach tytoniowych pojawią się tzw. mieszane ostrzeżenia zdrowotne - czyli m.in. zdjęcia pokazujące negatywne skutki palenia. Będą zajmować 65 proc. przodu i tyłu opakowania.

- Przepisy dyrektywy wprowadzają również zakaz umieszczania na opakowaniach jednostkowych i zbiorczych wyrobów tytoniowych informacji o poziomie wydzielanych substancji, nikotyny i tlenku węgla w dymie papierosowym – mówi Krzysztof Bąk. - W ocenie Komisji Europejskiej umieszczanie tego rodzaju informacji wprowadza konsumentów w błąd, gdyż na ich podstawie można by uznać, że pewne papierosy są mniej szkodliwe niż inne.

W 2014 r. koncerny tytoniowe sprzedały 41,9 mld sztuk papierosów. To o prawie 4,5 mld mniej niż w 2013 r. Jeszcze sześć lat temu ich sprzedaż przekraczała 63 mld sztuk.

Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL