fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Architektura

Wirtualna architektura

materiały
Miasto sprzed stu lat zrekonstruowała w przestrzeni wirtualnej wrocławska firma Odyssey.

Polacy jako pierwsi zastosowali do tego typu architektoniczno-historycznej rekonstrukcji najnowszą technologię VR, stosowaną w grach komputerowych, której efekt jest znacznie bogatszy niż w 3D.

Po założeniu gogli Oculus Rift, mamy wrażenie, że naprawdę znajdujemy się w środku zrekonstruowanego miasta. Możemy zbliżyć się do budynku czy fontanny i obejrzeć interesujące nas detale, pospacerować po dowolnych ulicach. W tak skonstruowanym wirtualnym świecie przejmujemy rolę reżysera i sami decydujemy, dokąd się udamy i co zobaczymy.

Prezentacja rekonstrukcji będzie miała premierę 14 marca w Choszcznie z województwie zachodniopomorskim, bo właśnie to zniszczone w czasie wojny miasto zostało zrekonstruowane przez zespół Odyssey.

Wirtualna wycieczka w przeszłość przenosi więc do pruskiego miasta Arnswalde.

„Postanowiliśmy odtworzyć wygląd miasta niemieckiego, z niemieckimi szyldami, nazwami ulic, urzędami i flagami. Jednocześnie jesteśmy Polakami i robimy to w poczuciu, że odtwarzamy nasze miasto, łącząc to, co polskie i niemieckie." – wyjaśniają organizatorzy.

Arnswalde było średniej wielości miastem, założonym na prawie magdeburskim, o bardzo bogatej historii i architekturze, sięgających wczesnego średniowiecza. Po wojnie nie przyjęto żadnego projektu odbudowy jego starówki. W miejscu zniszczonych kamienic powstały blokowiska. Dziś w Choszcznie jest tylko kilka obiektów będących pozostałością czasów przedwojennych: kościół farny, barbakan, połowa wieży ciśnień, dworzec, narożny fragment jednego z budynków, reszki muru miejskiego. Te nieliczne obiekty okazały się bardzo pomocne przy wymiarowaniu nieistniejącego miasta w wirtualnej rzeczywistości. Resztę dopełniły studia materiałów archiwalnych, przede wszystkim dawnych pocztówek i zdjęć.

Praca nad projektem rekonstrukcji zatytułowanej „Arnsvalde VR" (virtual reality) trwała rok. Nadal dopracowywane są szczegóły. Na podstawie radarowych i laserowych chmur danych odtwarzane są modele terenu. Dzięki analizie historycznych zdjęć rekonstruowana jest warstwa nieistniejącej zabudowy historycznej, środowisko miejskie oraz tzw. „klimat epoki".

Jak mówi „Rzeczpospolitej" Adam Bral z Odyssey, celem tego projektu nie są gry komputerowe i rozrywka , ale tworzenie rekonstrukcji o znaczeniu edukacyjnym, które mogą zainteresować np. muzea, ale zastosowana w nich technologia może przydać się także architektom i developerom w projektach przyszłości.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA