fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Polityka

Polityk na plakacie

Rzeczpospolita
Firmy częściej wyśmiewają pomysły i cechy charakteru polityków. – To dobry znak, bo świadczy o popularności – twierdzą fachowcy od wizerunku
„Nazywam się Stefan B. i jestem podobny do prezydenta RP. Żądam ochrony BOR i dwóch limuzyn” – billboardy z takim hasłem i wizerunkiem człowieka podobnego do Lecha i Jarosława Kaczyńskich zawisły w całej Polsce. Natychmiast rozgorzała dyskusja, kto reklamuje się w ten sposób, plakaty nie są bowiem podpisane. Okazało się, że jest to kampania Radia RMF FM. Prezes PiS Jarosław Kaczyński zareagował ostro. – Proszę spojrzeć na te billboardy niemieckiej radiostacji w Polsce, które zostały ostatnio wywieszone. To jest atak na prezydenta i na mnie. Zewnętrzny atak, bo przecież są ludzie, którzy muszą wykonywać polecenia z innego państwa – mówił.
– Te słowa tylko potwierdzają, że polscy politycy nie mają poczucia humoru i dystansu do siebie – mówi Marta Bratkowska z RMF FM. Zapewnia, że rozgłośnia nie zrezygnuje z tego typu reklamy. – To nie pierwsza nasza taka reklama i nie ostatnia. Jesteśmy po to, by patrzeć politykom na ręce i wyśmiewać ich absurdalne pomysły. W 2002 roku na równie tajemniczych billboardach RMF pytał, czy zdanie „Premier Leszek M. skończy, nim zacznie” jest prawdziwe, czy fałszywe. To samo dotyczyło stwierdzeń: „Przewodniczący Maryjan K. był boski” oraz „Bracia K. ukradli księżyc”. Już po dojściu PiS do władzy stacja zafundowała kolejną kampanię pod hasłem „Nadchodzi IV RP. Lekarze, nie wracajcie z Niemiec”.
Politycznie reklamowało się też Radio Zet. Kilka lat temu na plakatach pojawił się zaspany mężczyzna, który widział w lustrze nie swoje odbicie, lecz Aleksandra Kwaśniewskiego, Lecha Wałęsy lub Mariana Krzaklewskiego. „Obudź się, włącz Radio Zet” – radził mu napis na plakacie. Jednak prawdziwym rekordzistą, jeśli chodzi o wykorzystywanie polityków w reklamie, są tanie linie lotnicze Ryanair. „Polacy nie kaczory i Ryanairem latają” – pod takim hasłem reklamowały się linie po informacji o tym, że Lech Kaczyński poleciał na wakacje rządowym samolotem. W zeszłym roku Ryanair postanowił wysłać w podróż poślubną posłankę Jolantę Szczypińską wraz z ówczesnym premierem Jarosławem Kaczyńskim. Jeszcze inną reklamę linie wypuściły z okazji Dnia Zakochanych. „Walentynkowe vouchery Ryanair, idealny prezent dla tego, kogo kochasz” – pod tym napisem umieszczono bardzo romantyczne zdjęcie Donalda Tuska i Lecha Kaczyńskiego. W serduszku. Jak politycy powinni reagować na tego typu reklamy? – Na pewno nie tak, jak zrobił to Jarosław Kaczyński – uważa specjalista od wizerunku politycznego Eryk Mistewicz. Jego zdaniem dużo lepiej by się stało, gdyby były premier obrócił sprawę w żart. – Mógłby na przykład powiedzieć, że teraz on domaga się pięciu minut na antenie stacji, by podziękować słuchaczom – mówi Mistewicz. Uważa, że politycy, których wizerunek jest wykorzystywany w reklamach, nie mają powodów do narzekań. – To świadczy o tym, że są znani i rozpoznawalni. Kogoś bezbarwnego nikt w reklamie nie będzie chciał wykorzystać – podkreśla. masz pytanie, wyślij e-mail do autora j.strozyk@rp.pl
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA