fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Medycyna i zdrowie

Wolne fale mózgu pomogą w nauce

Fot. Dmitri MIkitenko
copyright PhotoXpress.com
Pamięć można wydatnie wzmocnić w przeddzień egzaminu. Dowiódł tego eksperyment niemieckich naukowców
Jutro egzamin, na przykład z historii Francji, trzeba opanować daty i nazwiska ważne dla dziejów rewolucji. Czy student ma szanse? Tak, jeśli uda się z podręcznikiem do laboratorium na Wydziale Psychologii Uniwersytetu w Tybindze.
Badacze z zespołu kierowanego przez prof. Johannesa Krause przeprowadzili eksperyment, w którym uczestniczyło 60 ochotników. Podzielono ich na dwie grupy. Studentom w jednej grupie założono na głowy elektrody rejestrujące aktywność mózgu podczas procesu uczenia się.
Zadanie studentów polegało na zapamiętaniu konkretnych nazwisk, dat i liczb. Czytanie rozdziału wymagało około godziny. Po kwadransie przerwy studenci przez godzinę powtarzali materiał.
W fazie czytania, odpoczynku i utrwalania wiedzy elektrody przekazywały impulsy do komputera wyposażonego w specjalny program analityczny.
Komputer analizował na bieżąco zarejestrowane fale świadczące o aktywności mózgu. Jeśli urządzenie uchwyciło pewien określony typ fal mózgowych – tak zwane fale wolne – wysyłało słaby sygnał dźwiękowy trwający jedną dwudziestą sekundy. Sygnały te docierały do ucha studenta dokładnie w momencie, gdy fale osiągały swoje maksimum. Sygnał powodował wzmocnienie tych fal.
Te wolne fale, o czym wiadomo już od kilku lat, towarzyszą procesowi uczenia się, powtarzania informacji, utrwalenia ich w pamięci. Doświadczenie wykazało, że grupa ochotników, u których w trakcie nauki stymulowano te fale sygnałem dźwiękowym – następnego dnia pamiętała dwukrotnie więcej od studentów grupy niewyposażonej w elektrody.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA