Rosyjski przewoźnik narodowy lata na stratach

Fatalne wyniki rosyjskiego narodowego przewoźnika. Strata netto zwiększyła się w pierwszym kwartale aż 2,3 raza w ujęciu rocznym.

Publikacja: 30.05.2018 12:32

Rosyjski przewoźnik narodowy lata na stratach

Foto: Wikimedia Commons (fot Aldo Bidini/GFDL 1.2)

Rosyjski przewoźnik podał wyniki za I kwartał. Czysta strata wyniosła 11,54 mld rubli (180 mln dolarów) rok do roku. To 2,2 raza więcej aniżeli w I kwartale 2017 roku. Przychody zwiększyły się o 8,5 procent do 111,9 mld rubli, a strata na działalności operacyjnej - 11,6 mld rubli, była wyższa o 2,3 raza w ujęciu rocznym.

Najlepiej linie radziły sobie na regularnych trasach. Tutaj przychody wzrosły o 10,7 procent do 91,1 mld rubli w wyniku wzrostu liczby pasażerów przede wszystkim na trasach zagranicznych. Ma to też związek z osłabieniem rubla wobec euro i dolara.

Przychody z czarterów były wprawdzie większe o 18,9 procent, ale wyniosły jedynie 5,79 mld rubli. Na cargo Aerofłot zarobił 3,39 mld rubli (+11,8 procent).

„Jest wiele przyczyn takich a nie innych wyników. Przede wszystkim to sezonowość popytu - w I kwartale zawsze liczba pasażerów jest najmniejsza” - tłumaczy Aerofłot w komunikacie. Nie wyjaśnia to natomiast zupełnie tak dużego wzrostu strat.

Do tej pory Aerofłot nie publikował danych za I kwartał. Robił to dopiero za I półrocze. Już w 2017 r. linie zanotowały duży spadek zysku. Obroty wzrosły o 7,5 procent w ujęciu rocznym do 532,9 mld rubli. Wskaźnik EBITDA zmniejszył się o 28 procent, do 56 mld rubli, a zysk netto był mniejszy aż o 40,7 procent i wyniósł 23 mld rubli (1,4 mld zł). Grupa Aerofłot (wchodzi do niej linia Rossija, Pobieda i dalekowschodni przewoźnik Aurora) odnotowała wzrost liczby pasażerów o 15,4 procent do 50,1 mln ludzi.

Dlaczego firma zanotowała tak duży spadek zysku? Jak wynika ze sprawozdania, jest to pochodna rosnących ponad wszelkie prognozy wydatków, podkreśla gazeta "Wiedomosti". O jakie koszty chodzi? O prawie 21 procent więcej Aerofłot zapłacił za paliwo lotnicze - 122 mld rubli. Jeszcze więcej - o 28 procent wzrosły wydatki na płace i wyniosły 83 mld rubli.

To skutek masowej emigracji rosyjskich pilotów do pracy w liniach południowo-wschodniej Azji. Mają tam lepsze warunki i dużo wyższe płace. Aerofłot musiał więc zatrudnić pilotów z zagranicy, a także podnieść wynagrodzenia tym, którzy zostali.

Aerofłot stracił też wiele na wizerunku, kiedy na początku grudnia 2017 r. ponad 40 rejsów tej linii z pasażerami na pokładach oczekiwało po kilka godzin na lotnisku Szeremietiewo, zanim wystartowały. Ludzie nie mogli opuścić maszyn, nie dostali żadnego posiłku i musieli toczyć boje z załogą, aby skorzystać z toalet.

Rosyjski przewoźnik podał wyniki za I kwartał. Czysta strata wyniosła 11,54 mld rubli (180 mln dolarów) rok do roku. To 2,2 raza więcej aniżeli w I kwartale 2017 roku. Przychody zwiększyły się o 8,5 procent do 111,9 mld rubli, a strata na działalności operacyjnej - 11,6 mld rubli, była wyższa o 2,3 raza w ujęciu rocznym.

Najlepiej linie radziły sobie na regularnych trasach. Tutaj przychody wzrosły o 10,7 procent do 91,1 mld rubli w wyniku wzrostu liczby pasażerów przede wszystkim na trasach zagranicznych. Ma to też związek z osłabieniem rubla wobec euro i dolara.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił