Zadebiutował w roli saksofonisty u boku Krzysztofa Komedy, Andrzeja Trzaskowskiego i Jana „Ptaszyna" Wróblewskiego. Potem na fortepianie grał w formacjach Andrzeja Kurylewicza i Jerzego „Dudusia" Matuszkiewicza, założył własne trio. W 1966 r. wyjechał do Szwecji. Tam zwrócił uwagę na możliwości organów Hammonda model B3, z którymi wrócił do Polski w 1973 r. wzbudzając sensację i uzasadnioną zazdrość. Drugim wyborem Wojciecha Karolaka był wówczas fortepian elektryczny Fender Rhodes. W tych instrumentach odkrył możliwości wyrażenia uczuć i emocji.

Jego album „Easy!" z 1975 r. stał się jedną z najpopularniejszych płyt jazzowych. Wziął udział w nagraniu płyty Michała Urbaniaka „Atma" dla Columbia Records. „Time Killers" (1985) – efekt działalności z Tomaszem Szukalskim i Czesławem „Małym" Bartkowskim uznano za wydawnictwo dekady. Nagrywał z Grzegorzem Ciechowskim, komponował muzykę do tekstów żony Marii Czubaszek. W 2016 r. otrzymał Polską Nagrodę Filmową za muzykę do „Ekscentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy". ­