- Do wójta wpływają kolejne skargi tej samej osoby, dotyczące wciąż tej samej sprawy (wadliwego, zdaniem skarżącego, wykonywania zadań przez urząd gminy), ale bez podania nowych faktów i argumentów. Czy trzeba odpowiadać na wszystkie te skargi?
Nie.
Zgodnie z art. 227 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy bądź przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Skarga jest odformalizowanym środkiem ochrony różnych interesów jednostki, niedającym podstaw do uruchomienia dalszego trybu instancyjnego, to jest postępowania odwoławczego ani postępowania sądowoadministracyjnego (por. m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 3 sierpnia 2017 r., sygn. II SA/Go 433/17, LEX nr 2345361).
Czytaj także: Powaga rzeczy osądzonej w postępowaniu sądowoadministracyjnym
Zgodnie z art. 237 § 1 k.p.a. organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić ją bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca. Jeżeli rozpatrzenie skargi wymaga uprzedniego zbadania i wyjaśnienia sprawy, organ zbiera niezbędne materiały. W tym celu może także zwrócić się do innych organów o przekazanie niezbędnych materiałów i wyjaśnień. W razie niezałatwienia skargi we wskazanym wyżej miesięcznym terminie stosuje się art. 36-38 k.p.a., co oznacza m.in., że organ wskazać nowy termin załatwienia skargi. O sposobie załatwienia skargi należy zawiadomić skarżącego, przy czym takie zawiadomienie powinno zawierać: