Artykuł 3 § 1 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi stanowi: „Sąd administracyjny sprawuje kontrolę działalności administracji publicznej i stosuje środki określone w ustawie". Rozstrzygnięcie sprawy sądowoadministracyjnej następuje wtedy, gdy sąd administracyjny przeprowadzi kontrolę zgodności z prawem zaskarżonego działania, bezczynności lub przewlekłości prowadzonego postępowania przez organ administracji publicznej i w wyniku tego rozpoznania zastosuje środek w postaci wydania wyroku uwzględniającego lub oddalającego skargę lub sprzeciw (od 1 czerwca 2017 roku służy stronom od decyzji o uchyleniu zaskarżonej decyzji w całości i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji) na podstawie art. 64a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).
Ten sam stan faktyczny
Niezwykle ważne jest, aby w toku procesu rozstrzygania sprawy administracyjnej, a w szczególności przedstawiania jego wyników w ramach uzasadnienia, sąd administracyjny zachował dużą dokładność zwłaszcza w odniesieniu do przedmiotu rozpoznania. Tożsamy przedmiot działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania przez organ administracji publicznej nie może być ponownie rozpoznawany przez sąd administracyjny w odniesieniu do tych samych podmiotów oraz tego samego stosunku administracyjnoprawnego powstałego na tle tego samego, co uprzednio, stanu faktycznego.
Pytanie
- Wojewódzki Sąd Administracyjny w C. oddalił skargę na uchwałę Rady miasta w C. w sprawie nieważności planu miejscowego w zakresie nieruchomości Pana Jana K. położonych na terenie oznaczonym symbolem: „KP 1". Jedynym przedmiotem rozstrzygnięcia sądu była sprzeczność planu ze studium w zakresie tego obszaru. 10 maja 2017 roku wyrok oddalający skargę stał się prawomocny. 15 maja 2017 roku Jan K. wystąpił do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w C. ze skargą o stwierdzenie nieważności innych zapisów tego samego planu miejscowego. Czy Wojewódzki Sąd Administracyjny w C. może powtórnie skontrolować ten sam plan miejscowy, w zakresie zapisów, które nie były przedmiotem uprzedniego prawomocnego rozstrzygnięcia tego Sądu?
Odpowiedź
Jeżeli Wojewódzki Sąd Administracyjny w C. oddalając skargę na uchwałę Rady miasta w C. nie wypowiedział się w uzasadnieniu wyroku o zgodności z prawem wszystkich zawartych w niej norm, to nie można w sposób automatyczny wykluczać powtórnej kontroli tej samej uchwały, która w stosunku do norm prawnych niepoddanych uprzedniej weryfikacji będzie miała charakter pierwotny. Innymi słowy, dla dopuszczalności powtórnej kontroli sądowej tego samego aktu prawa miejscowego decydujące znaczenie odgrywa rzeczywisty przedmiot zapadłego rozstrzygnięcia, który wraz z uprawomocnieniem się wyroku uzyskuje cechę powagi rzeczy osądzonej (tak: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 marca 2014 roku, II OSK 2618/12).
Pytanie
- Skarga Marii B. na bezczyność Rady miasta N. została prawomocnie oddalona z uwagi na to, że nie doszło do przekroczenia terminu rozpoznania wniosku Marii B. przez Radę miasta N. Miesiąc później, kiedy doszło już do bezskutecznego upływu terminu na rozpoznanie wniosku przez Radę miasta N. Maria B. złożyła kolejną skargę na bezczynność w tym zakresie. Czy ocena prawna wyrażona w prawomocnym wyroku oddalającym skargę będzie wiążąca przy rozpoznaniu przez sąd administracyjny kolejnej skargi Marii B. na bezczynność Rady miasta N.?