Opłata za usunięcie drzewa: umorzyć się nie da, ale można odroczyć

Opłaty za usunięcie drzew i krzewów nie można umorzyć z powodu trudnej sytuacji finansowej lub ekonomicznej wnioskodawcy. Ustawa o ochronie przyrody tego nie przewiduje.

Aktualizacja: 18.06.2016 16:07 Publikacja: 18.06.2016 11:25

Opłata za usunięcie drzewa: umorzyć się nie da, ale można odroczyć

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia. Przesądzają o tym przepisy ustawy z 16 kwietnia 204 r. o ochronie przyrody. Takie zezwolenie wydawane jest przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) na wniosek posiadacza nieruchomości. A jeżeli ta znajduje się we władaniu innej osoby niż właściciel (np. dzierżawa) – zezwolenie wydawane jest za zgodą właściciela.

Wycinkę trzeba opłacić

Ponoszenie opłat za usunięcie drzew lub krzewów na podstawie stosownego zezwolenia jest regułą. Potwierdza to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 października 2014 r. (sygn. II OSK 952/13), w którym sąd stwierdził, że nałożenie opłaty jest podstawowym instrumentem działania organów przy wydawaniu zezwoleń na wycięcie drzew, natomiast nasadzenia zastępcze mają charakter fakultatywny. Zasadą jest więc, że zezwolenie na usunięcie drzew jest uzależnione od poniesienia opłaty, natomiast organ ma jedynie możliwość uzależnienia wydania zezwolenia od wykonania nasadzeń zastępczych i w związku z tym odroczenia terminu uiszczenia opłaty.

Jak wskazuje Krzysztof Gruszecki w Komentarzu do ustawy o ochronie przyrody (Lex 2013) w ustawie nie określono precyzyjnie, jaki charakter mają te opłaty.

Biorąc jednak pod uwagę postanowienia zarówno art. 86 ustawy o ochronie środowiska i kształtowaniu środowiska (z 1980 r.), jak i art. 47f ustawy o ochronie przyrody z 1991 r., zawierających rozwiązanie analogiczne do obecnego, należy stwierdzić, że są to opłaty za korzystanie ze środowiska, które jednak nie podlegają regułom określonym w prawie ochrony środowiska.

– Ich zasadniczą funkcją jest zapewnienie środków finansowych mających rekompensować zmiany w środowisku, jakie powstały na skutek działalności podmiotu zobowiązanego do ich ponoszenia – tłumaczy Krzysztof Gruszecki. I dodaje, że okoliczność ta jest o tyle istotna, że brak negatywnego oddziaływania na środowisko powinien zwalniać z obowiązku ponoszenia opłat.

Organem właściwym do ustalenia i pobrania opłaty jest organ właściwy do wydania zezwolenia. W związku z tym regułą będzie, że obowiązek ten spoczywa na wójcie, burmistrzu lub prezydencie miasta.

Samo naliczenie opłaty, to wynik obliczeń arytmetycznych. Natomiast procedurę pobierania opłat z tytułu korzystania ze środowiska reguluje art. 402 prawa ochrony środowiska.

Nasadzenia zastępcze

Zgodnie z art. 84 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody w przypadku naliczenia opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu oraz uzależnienia wydania zezwolenia na to usunięcie od przesadzenia tego drzewa lub krzewu albo wykonania nasadzeń zastępczych, organ właściwy do wydania zezwolenia odracza termin uiszczenia opłaty za jego usunięcie na okres trzech lat od dnia upływu terminu wskazanego w zezwoleniu na jego przesadzenie lub wykonanie nasadzeń zastępczych.

Gdy takie przesadzone albo posadzone drzewa lub krzewy zachowały żywotność po upływie trzyletniego okresu, lub nie zachowały żywotności z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości, należność z tytułu ustalonej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów podlega umorzeniu.

Natomiast gdy przesadzone drzewa trzyletniego okresu nie przetrwały z przyczyn zależnych od posiadacza nieruchomości, albo gdy ten nakazanych przesadzeń (nasadzeń zastępczych) nie wykonał, opłata jest przez właściwy organ naliczana proporcjonalnie do zaniedbań w tym względzie.

Ustawa o ochronie przyrody nie przewiduje możliwości umorzenia opłaty za usunięcie drzew lub krzewów z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej czy finansowej wnioskodawcy. Posiadacz nieruchomości uprawniony na podstawie zezwolenia do wycinki, który ze względu na sytuację ekonomiczną lub finansową opłaty jednorazowo uiścić nie jest w stanie może jedynie przesunąć termin jej płatności (maksymalnie o trzy lata) lub rozłożyć opłatę na raty (art. 87 ust. 6 ustawy o ochronie przyrody). W tym celu powinien on złożyć do organu, który wydał zezwolenie, stosowny wniosek w terminie 14 dni od dnia, w którym zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu stało się ostateczne.

podstawa prawna: Ustawa z 16 kwietnia 2014 r. o ochronie przyrody (tekst jedn. DzU z 20 października 2015 r., poz. 1651)

Co we wniosku

Wniosek o wydanie zezwolenia na wycinkę drzewa/krzewu powinien zawierać:

1) imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości;

2) oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością;

3) zgodę właściciela nieruchomości, jeżeli jest wymagana;

4) nazwę gatunku drzewa lub krzewu;

5) obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm (w przypadku gdy na tej wysokości drzewo posiada kilka pni – podaje się obwód każdego z tych pni, a gdy nie posiada pnia - obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa);

6) wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew;

7) miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej;

8) rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości;

9) projekt planu:

- nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska lub

- przesadzenia drzewa lub krzewu

– jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;

10) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;

11) zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych, jeżeli zostało wydane.

Usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia. Przesądzają o tym przepisy ustawy z 16 kwietnia 204 r. o ochronie przyrody. Takie zezwolenie wydawane jest przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) na wniosek posiadacza nieruchomości. A jeżeli ta znajduje się we władaniu innej osoby niż właściciel (np. dzierżawa) – zezwolenie wydawane jest za zgodą właściciela.

Wycinkę trzeba opłacić

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona