Rosyjski most na Krym się przemieszcza

Zdjęcia satelitarne zbudowanego w pośpiechu na polecenie Władimira Putina mostu na okupowany Krym, pokazały, że konstrukcja się przemieszcza. Eksperci są zdania, że to co dzieje się z mostem, grozi jego zawaleniem lub złamaniem na pół.

Aktualizacja: 23.11.2018 15:29 Publikacja: 23.11.2018 13:28

Rosyjski most na Krym się przemieszcza

Foto: Google Earth

Na portalu ukraińskiego ministerstwa ds. okupowanego czasowo Krymu zamieszczono satelitarne zdjęcia mostu, mające świadczyć, że konstrukcja osiada i przemieszcza się. Takich miejsc Ukraińcy znaleźli kilkanaście. M.in. na sztucznym nasypie od strony Krymu, w środkowej części mostu; łuki mostu mają się też przemieszczać w pionie i poziomie. „Trudne warunki pogodowe, szczególnie zimą, w połączeniu z niestabilnością sejsmiczną tego rejonu mogą wzmocnić czynniki destabilizujące konstrukcję Mostu Kerczeńskiego" - ostrzega ministerstwo.

Zgadzają się z tym też niektóry rosyjscy specjaliści. Jurij Miedorow pracownik naukowy Instytutu Problemów Wodnych Rosyjskiej Akademii Nauk jest zdania, że mostowi na Krym grozi katastrofa.

„Tam, jak rozumiem z materiałów, do których mam dostęp, pojawił się proces odwrotny do osiadania konstrukcji mostu. Chodzi o wypychanie podpór. To bardzo źle. Zostaną one bowiem wypaczone w wielu kierunkach. Ale pojawi się też i osiadanie. A to dlatego, że kiedy Putin jechał mostem na buldożerze, nikt nie obliczył, jak w rzeczywistości zachowa się konstrukcja pod stałym obciążeniem" - mówił uczony portalowi InfoResist.

Miedow uważa, że most na Krym to „polityczna decyzja jednego człowieka", do tego „głupi" pomysł, bowiem od dawna budowa mostu na ten półwysep przez Zalew Kerczeński była uważana wśród rosyjskich geologów za „najbardziej beznadziejny projekt". Dlaczego? „Tam nie można budować mostu, bowiem dno zbudowane jest z tysiąc metrowej grubości mioceńskich glin, nowoczesnych osadów, półstałych, nasyconych wodą, zapiaszczonych. Na tym, zamiast na skalnym podłożu, najlepiej granitowym, zostały posadowione przęsła mostu. I wcześniej czy później te przęsła osiądą, a most pęknie, gdy puszczą podpory wbite w dno" - ostrzega Rosjanin.

Budowa mostu na Krym rozpoczęła się w lutym 2016 r. Generalnym wykonawcą została firma Strojgazmontaż Arkadija Rotenberga jednego z najbliższych ludzi Putina. Ze względu na sankcje Zachodu wobec Krymu, nie było możliwe skorzystanie z rozwiązań i firm zagranicznych. Jednak niedawno wyszło na jaw, że technologię najważniejsze prace dostarczyły i wykonywały trzy firmy z Holandii. Konstrukcja opiera się na 595 filarach wbitych w dno Zalewu Kierczeńskiego. Najtrudniej było umocować filary na dnie za pomocą betonowych konstrukcji.

Całość kosztowała ok. 3,5 mld dol..Ani Rosja carska, ani sowiecka, nie miała mostowego połączenia z Krymem. Także Ukraina, do którego należał Krym po rozpadzie ZSRR, nie planowała budowy mostu do Rosji. Most stał się konieczny po aneksji Krymu przez Moskwę w 2014 r. Putin otworzył most uroczyście 15 maja br.

Na portalu ukraińskiego ministerstwa ds. okupowanego czasowo Krymu zamieszczono satelitarne zdjęcia mostu, mające świadczyć, że konstrukcja osiada i przemieszcza się. Takich miejsc Ukraińcy znaleźli kilkanaście. M.in. na sztucznym nasypie od strony Krymu, w środkowej części mostu; łuki mostu mają się też przemieszczać w pionie i poziomie. „Trudne warunki pogodowe, szczególnie zimą, w połączeniu z niestabilnością sejsmiczną tego rejonu mogą wzmocnić czynniki destabilizujące konstrukcję Mostu Kerczeńskiego" - ostrzega ministerstwo.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny
Transport
Strzał w dziesiątkę. Prawie 15 tys. paszportów wydanych na Lotnisku Chopina
Transport
Zmasowany atak rosyjskich hakerów. Najczęściej celują w dwie linie lotnicze