Iustitia do prezydenta: Lex Biernacki zwrócić do Sejmu

Stowarzyszenie "Iustitia" wystąpiło do prezydenta o skierowanie ponownie do Sejmu ustawy z 20 lutego 2015 zmieniającej prawo o ustroju sądów powszechnych. Zdaniem sędziów podpisanie ustawy bez przepisów zakwestionowanych przez Trybunał nadal naruszałoby prawo.

Publikacja: 29.10.2015 10:00

Iustitia do prezydenta: Lex Biernacki zwrócić do Sejmu

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Trybunał orzekł 14 października o niekonstytucyjności dwóch przepisów nowelizacji, bo tylko te dwa przepisy były objęte wnioskiem poprzedniego prezydenta Bronisława Komorowskiego o zbadanie ich konstytucyjności. Następny krok należy do obecnego prezydenta Andrzeja Dudy: może on podpisać ustawę, jeśli uzna, że może ona obowiązywać bez zakwestionowanych przez TK przepisów, albo odesłać całą ustawę Sejmowi, który wprowadziłby w niej zmiany. Zarząd Stowarzyszenia Sędziów Polskich "Iustitia" apeluje, by prezydent skorzystał z tej drugiej możliwości.

Sędziowie zgłaszają dużo więcej wątpliwości do ustawy i liczą na to, że Sejm poprawiłby ją. Ich zdaniem niezgodne z konstytucyjną są także następujące przepisy noweli:

1) art. 1 pkt 1 dodający do ustawy o ustroju sądów powszechnych (u.s.p.) art. 9c, który pozwala Ministrowi Sprawiedliwości na przekazanie niemal wszystkich swoich uprawnień ustawowych w stosunku do sędziów - sekretarzowi i podsekretarzowi stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. W ocenie „Iustitii" jest on niezgodny z konstytucyjną zasadą trójpodziału władzy i niezależności władzy sądowniczej,

2) art. 1 pkt 3a zmieniający art. 20 pkt 6 u.s.p. w zakresie upoważnienia Ministra Sprawiedliwości do przekazywania prowadzenia ksiąg wieczystych sądowi z innego okręgu. Ten przepis jest zdaniem sędziów niezgodny z konstytucyjnymi zasadami legislacji określającymi rangę aktu prawnego w postaci rozporządzenia i jego stosunek do ustawy jako aktu wyższego rzędu,

3) art. 1 pkt 6 dodający do u.s.p. art. 22 § 2a zobowiązujący prezesa sądu apelacyjnego do udzielania Ministrowi Sprawiedliwości na każde żądanie informacji o toku postępowania w sprawach - niezgodny z konstytucyjną zasadą trójpodziału władzy i niezależności władzy sądowniczej,

4) art. 1 pkt 7 zmieniający art. 22a § 6 u.s.p. w sposób nakazujący sędziemu wykonywać dotychczasowe czynności mimo złożenia odwołania od podziału czynności - niezgodny z konstytucyjną zasadą państwa prawa i prawidłowej legislacji,

5) art. 1 pkt 9 zmieniający art. 28 § 4 u.s.p. w sposób przyznający prezesowi sądu apelacyjnego prawo opiniowania własnych decyzji - niezgodny z konstytucyjną zasadą państwa prawa i prawidłowej legislacji,

6) art. 1 pkt 12 zmieniający art. 32b § 1 u.s.p. w sposób pozwalający Ministrowi Sprawiedliwości na nieodwoływanie dyrektora mimo negatywnej opinii sprawozdania; w ocenie „Iustitii" jest on niezgodny z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 7 listopada 2013 r. (sygn. K 31/12), który to wyrok określił zakres niezgodności tego przepisu z Konstytucją,

7) art. 1 pkt 15 zmieniający art. 35 § 1 u.s.p. w sposób zmniejszający reprezentację sędziów sądów rejonowych w zgromadzeniu na szczeblu sądu okręgowego- niezgodny z konstytucyjną zasadą państwa prawa i prawidłowej legislacji,

8) art. 1 pkt 30 zmieniający art. 95 § 3 u.s.p. w sposób pozbawiający sędziów mieszkających poza siedzibą sądu prawa do zwrotu kosztów przejazdu do sądu - niezgodny zasadą państwa prawa i zasadą równości obywateli wobec prawa,

9) art. 1 pkt 34 zmieniający art. 109 u.s.p. przez wprowadzenie kary dyscyplinarnej obniżenia wynagrodzenia – niezgodny z zasadą państwa prawa, zasadą ochrony pracy i zasadą równości obywateli wobec prawa.

- Jedynie zwrócenie przez Pana Prezydenta projektu ustawy Sejmowi, aby rozpoznała go izba w nowym składzie, zapobiegnie naruszeniu Konstytucji – napisali sędziowie.

Dodali, że w obecnym brzmieniu ustawa z 20 stycznia 2015 nie może wejść w życie nawet z pominięciem przepisów zakwestionowanych przez Trybunał, gdyż przewiduje w swojej treści, że jej wejście w życie nastąpi 1 czerwca 2015 r.

- Data ta już minęła, a przepis art. 19, wskazujący tę datę, pozostał w treści ustawy. Ponieważ prawo nie może działać wstecz, zwłaszcza gdy odbiera obywatelom pewne uprawnienia i nakłada na nich dodatkowe obowiązki i sankcje - a taką treść ma zmiana ustawy - promulgowanie ustawy o takiej treści będzie stanowiło kolejne naruszenie Konstytucji. Zapobiec może temu jedynie uchwalenie ustawy na nowo, w zmienionym odpowiednio brzmieniu – wskazali sędziowie w liście do prezydenta. .

Trybunał orzekł 14 października o niekonstytucyjności dwóch przepisów nowelizacji, bo tylko te dwa przepisy były objęte wnioskiem poprzedniego prezydenta Bronisława Komorowskiego o zbadanie ich konstytucyjności. Następny krok należy do obecnego prezydenta Andrzeja Dudy: może on podpisać ustawę, jeśli uzna, że może ona obowiązywać bez zakwestionowanych przez TK przepisów, albo odesłać całą ustawę Sejmowi, który wprowadziłby w niej zmiany. Zarząd Stowarzyszenia Sędziów Polskich "Iustitia" apeluje, by prezydent skorzystał z tej drugiej możliwości.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP