Polskie firmy uczą się dbać o kapitał ludzki

W czasach, gdy dla 58 proc. firm silną barierą w rozwoju jest brak pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, zarządzanie kapitałem ludzkim zyskało nowy wymiar.

Publikacja: 29.10.2019 20:00

Polskie firmy uczą się dbać o kapitał ludzki

Foto: Adobe Stock

Najcenniejsze aktywa firmy wychodzą codziennie do domu – nawet jeśli to powiedzenie z początku tego wieku teraz, w czasach szybkiego rozwoju zdalnej pracy, warto przeformułować, to nadal jest ono prawdziwe. Tym bardziej że postęp automatyzacji zwiększył zapotrzebowanie na specjalistów i fachowców, którzy łączą profesjonalne kwalifikacje z kompetencjami technologicznymi i tzw. miękkimi umiejętnościami. Liczba takich kandydatów jest zbyt mała jak na rosnący popyt ze strony firm, które muszą podkupywać ich od konkurencji albo kształcić na własną rękę.

Zdaje sobie z tego sprawę większość przedsiębiorstw, które zajmują czołowe miejsca w zestawieniu przygotowanym w ramach naszego projektu „Pracodawca »Rzeczpospolitej«". Jego druga edycja – realizowana pod hasłem Pracodawca 4.0 – ukaże się 15 listopada. Jego częścią będzie zestawienie firm, w którym bierzemy pod uwagę czynniki ważne dla pracowników i kandydatów do pracy, w tym warunki finansowe (wynagrodzenia), rozwój i stabilność finansową – mającą również wpływ na stabilne zatrudnienie.

W ostatnich latach stało się ono wyzwaniem w większości branż.

W tegorocznym badaniu Grant Thornton prawie sześć na dziesięć firm w Polsce twierdzi, że brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników jest dla nich silną lub bardzo silną barierą w rozwoju. Skłania to pracodawców do podwyżek płac, poszerzania oferty benefitów, a także do obniżania wymagań wobec kandydatów do pracy. Według GT odsetek ofert pracy z wymogiem określonego wykształcenia spadł w tym roku do 44 proc. z 64 proc. w 2015 r.

– Dziś łatwiej pozyskać osobę, która nie posiada wystarczających kwalifikacji, ale ma właściwe podejście do pracy i chęć uczenia się, niż gotowego do podjęcia pracy specjalistę – podkreślał podczas niedawnej debaty „Rzeczpospolitej" Jacek Siwiński, prezes firmy Velux Polska, która jest jednym z partnerów projektu „Pracodawca »Rzeczpospolitej«". Jak zaznaczał, firmy muszą się dostosować do zmian rynkowych – niezbędne są inwestycje w podnoszenie umiejętności pracowników do przeprowadzenia zmiany, która jest zawsze trudna.

Takich inwestycji będzie przybywać, skoro – jak dowodzi tegoroczne badanie Global Skills Index firmy rekrutacyjnej Hays Poland – dużym wyzwaniem jest w Polsce niedopasowanie kompetencji pracowników i kandydatów do pracy do potrzeb firm.

Jak twierdzi Marc Burrage, dyrektor zarządzający Hays Poland, chcąc sobie poradzić z tym wyzwaniem, firmy powinny oferować szkolenia i programy rozwijające umiejętności, których nie zastąpią roboty (np. kreatywność i krytyczne myślenie), oraz proponować pracownikom zarówno możliwość podniesienia kwalifikacji, jak i nabycia doświadczenia w nowych obszarach specjalizacyjnych.

Tegoroczny raport firmy doradczej Deloitte „2019 Deloitte Global Human Capital Trends" zwraca uwagę, że po niemal dziesięciu latach koncentrowania się firm na transformacji cyfrowej 84 proc. liderów biznesowych i HR na świecie deklaruje, że chcąc zwiększyć produktywność przedsiębiorstwa, muszą przemyśleć swoje relacje z pracownikami. Tomasz Konik, partner i lider zespołu Clients &,Industries w Deloitte, zaznacza, że wraz z rozwojem technologii na znaczeniu będą zyskiwać typowo ludzkie kompetencje i umiejętności. – Pracownik powinien zostać zauważony. Aby przedsiębiorstwo czerpało z jego wiedzy, doświadczenia i zaangażowania, musi go docenić – twierdzi Konik, zwracając uwagę na wpływ, jaki na wzrost motywacji i zadowolenia pracownika ma skuteczna komunikacja w połączeniu z systemami nagradzania. W części firm te systemy łączone są z kompleksowymi programami well-being (dobrostanu).

– Warunki, w jakich pracujemy, mają bezpośredni wpływ na nasze funkcjonowanie i zdrowie. Wpływają też na wyższą satysfakcję i lojalność pracowników. Dlatego zdecydowaliśmy się na wdrożenie w firmie programu Helthy Well-being, który ma dbać o zdrowie pracowników, komfortowe i przyjazne warunki pracy – mówi Anna Dudzińska, dyrektor personalny w firmie Velux, zwycięzcy Wellpower 2019, ogólnopolskiego konkursu dla rosnącej grupy firm realizujących projekty w zakresie well-being.

Najcenniejsze aktywa firmy wychodzą codziennie do domu – nawet jeśli to powiedzenie z początku tego wieku teraz, w czasach szybkiego rozwoju zdalnej pracy, warto przeformułować, to nadal jest ono prawdziwe. Tym bardziej że postęp automatyzacji zwiększył zapotrzebowanie na specjalistów i fachowców, którzy łączą profesjonalne kwalifikacje z kompetencjami technologicznymi i tzw. miękkimi umiejętnościami. Liczba takich kandydatów jest zbyt mała jak na rosnący popyt ze strony firm, które muszą podkupywać ich od konkurencji albo kształcić na własną rękę.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Rynek pracy
Pod presją kosztów prezesi zmienią biznes
Rynek pracy
Konkurencyjny rynek sprzyja doświadczonym freelancerom
Rynek pracy
Pracę zmieniamy bardzo ostrożnie. Polacy najbardziej lojalni w Europie
Rynek pracy
Nielubiany przez szefów benefit zostanie w firmach na stałe
Rynek pracy
Częściej uciekamy na zwolnienia. Są dwa podstawowe powody