Ranking Kancelarii Prawniczych 2020: nagrody za innowacje

Za kompleksowe podejście do innowacyjności, w szczególności za realizację projektu współpracy ze startupami, nagrodę otrzymała kancelaria PwC Legal Żelaźnicki. Wyróżnione zostały kancelarie CMS, Domański Zakrzewski Palinka oraz SSW Pragmatic Solutions.

Aktualizacja: 28.07.2020 13:04 Publikacja: 28.07.2020 08:00

Ranking Kancelarii Prawniczych 2020: nagrody za innowacje

Foto: Adobe Stock

Po raz trzeci w „Rankingu kancelarii prawniczych" „Rzeczpospolitej" wzięliśmy pod lupę innowacyjne rozwiązania oraz technologie stosowane przez polskie firmy prawnicze.

Poszukiwanie własnych rozwiązań

W tym roku w zgłoszeniach do kategorii innowacje dominował wątek wirtualizacji działań kancelarii, digitalizacji, rozwoju technologii IT poprawiających efektywność pracy oraz zapewniających klientom lepszą komunikację z prawnikami, głównie przez internet.

– Pokazuje to, w jakim kierunku zmierza świat prawników – mówi członek kapituły, prof. WSB i ekspert w obszarze zarządzania kancelariami prawnymi Ryszard Sowiński. – Warto, by bardziej zachowawcze kancelarie wyciągnęły z tego wnioski dla siebie – dodaje.

– Niedawno na jednej z konferencji z udziałem gości zagranicznych usłyszałem od nich, że sztuczna inteligencja „nie grozi" branży prawniczej. Wtedy odmienny pogląd zaprezentowali młodzi polscy prawnicy. Życie pokazało, że uniwersyteckie dywagacje nie mają sensu i że dziś sztuczna inteligencja staje się codziennością w kancelariach. Tym, co różni tę edycję od poprzedniej, jest to, że pojawiły się duże projekty z udziałem uznanych parterów technologicznych – zauważa Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych.

Zwraca on uwagę, że dzisiaj innowacyjność nie oznacza używania najbardziej innowacyjnych oprogramowań dostępnych na rynku – jak było to jeszcze niedawno – lecz poszukiwanie własnych, oryginalnych rozwiązań.

Wielowymiarowe nowatorstwo

Kapituła uznała, że nagroda powinna trafić do kancelarii PwC Legal Żelaźnicki, która od lat wykazuje aktywną postawę w zakresie innowacji dotyczących usług prawnych. Uwagę zwrócił szczególnie projekt współpracy ze startupami z Europy Środkowo-Wschodniej PwC Startup Collider.

W ubiegłym roku kancelaria ta wybrała spośród ponad 300 zgłoszeń z całej Europy Środkowo-Wschodniej trzy startupy, z którymi prowadzi pilotażowe wdrożenia rozwiązań dla prawników. Testowane rozwiązania to „IUS AI" – narzędzie do przeszukiwania baz danych wyroków sądowych i interpretacji podatkowych oparte na algorytmach sztucznej inteligencji; „Smabbler" – narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję do integracji baz danych i usprawniania wyszukiwania w takich bazach – oraz „Applica AI" – narzędzie pozwalające na inteligentne przeszukiwanie prawniczych baz danych.

Zdaniem prof. Ryszarda Sowińskiego jest to świetna alternatywa dla rozwijania technologii prawniczych we własnym zakresie.

– Startupy pozyskują doświadczonego partnera biznesowego, który pomaga im rozwijać swoje pomysły. Idea nie jest nowa i nie jest realizowana wyłącznie przez PwC Legal. Warto jednak docenić i popularyzować model rozwoju kancelarii opierający się na tworzeniu mądrego partnerstwa biznesowego – uważa ekspert.

Barbara Sobowska – członek rady nadzorczej firmy The Heart, zajmującej się venture building – zwraca z kolei uwagę, że PwC Legal wyróżniają szeroko podejmowane działania w obszarze LegalTech. Firma działa w tym obszarze na wielu poziomach, tzn. wykorzystuje rozwiązania technologiczne dostępne na rynku, rozwija własne narzędzia oraz wspiera spółki technologiczne w ramach PwC Startup Collider, współpracując z nimi oraz testując lub wdrażając ich rozwiązania w swojej organizacji. – Wielowymiarowa innowacyjność PwC Legal dotyczy zarówno wykorzystywanego wachlarza narzędzi LegalTech, jak i podejścia PwC nastawionego na wspieranie rosnących firm – ocenia ekspertka.

Maciej Bobrowicz podkreśla z kolei, że nagroda dla PwC Legal to chęć wyróżnienia kompleksowego podejścia do innowacyjności w pracy kancelarii: od współpracy ze startupami opracowującymi LechalTech do zdigitalizowanego podejścia do kontraktowania usług.

Poczucie bezpieczeństwa

W tym roku wprowadziliśmy też trzy nowe podkategorie: najbardziej innowacyjny produkt dla klientów, najbardziej innowacyjne rozwiązanie wewnętrzne oraz wizjoner roku.

W pierwszej z tych podkategorii kapituła postanowiła nagrodzić kancelarię CMS za aplikację CMS Tax Dawn Raid. Daje ona klientom dostęp 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu do swoich ekspertów w momencie zaistnienia kontroli podatkowej lub innego zdarzenia wymagającego szybkiego kontaktu oraz dostępu do wiedzy. Aplikacja ta pomyślana jest także jako tzw. check list w przypadku wystąpienia kontroli oraz zbiór najlepszych praktyk i instrukcji dla określonych jurysdykcji.

Barbara Sobowska ocenia, że rozwiązanie to odzwierciedla realia prowadzenia biznesu przez klientów kancelarii i nie tylko.

– Biznes prowadzi się 24 godziny na dobę i niekiedy decyzje trzeba podejmować szybko. To rozwiązanie to innowacja w podejściu do roli kancelarii i prawników jako doradców wspierających swoich przedsiębiorców niezależnie od okoliczności. Z perspektywy każdego klienta tego typu dostęp i wsparcie są bezcennym benefitem współpracy z firmami prawniczymi – podkreśla.

– Proste i użyteczne dla klientów rozwiązanie, które ułatwia szybki kontakt z właściwą osobą w trudnej biznesowo i psychologicznie sytuacji. Pomaga zwiększyć skuteczność, daje także poczucie bezpieczeństwa i zwiększa zaufanie do marki. Jestem ciekaw, jak często i w jakich sytuacjach klienci wciskają „czerwony guzik" – mówi z kolei prof. Ryszard Sowiński.

Maciej Bobrowicz przyznaje zaś, iż jest to nagroda za proklienckie spojrzenie w pracy prawników.

– Naszą uwagę zwróciło to, że kancelaria zapewnia dostęp do swoich ekspertów przez 24 godziny przez siedem dni w tygodniu – zaznacza prezes Krajowej Rady Radców Prawnych.

Odwaga w budowaniu aliansu

Wśród rozwiązań wewnętrznych uznanie w oczach członków kapituły znalazły zgłoszenia dwóch kancelarii: Domański Zakrzewski Palinka oraz SSW Pragmatic Solutions.

Pierwsza z nich przy współpracy partnerów technologicznych (m.in. Microsoft) tworzy rozwiązanie softwarowe o nazwie Prompter. W oparciu o analizę języka naturalnego (zarówno ilościową, jak i semantyczną) rozwiązanie ma analizować i kategoryzować dokumenty tworzone wewnątrz kancelarii. Będzie w łatwy i zautomatyzowany sposób porządkowało obecne bazy danych kancelarii (m.in. poprzez otagowanie dokumentów), a także wspierało prawników w tworzeniu dokumentów prawnych w czasie rzeczywistym – np. poprzez podpowiadanie najpopularniejszych postanowień umownych wykorzystywanych w kancelarii lub wskazywanie źródeł prawa najczęściej powoływanych przez prawników w danym kontekście.

– Duża polska kancelaria współpracuje z innymi dużymi polskimi kancelariami nad wspólnym projektem technologicznym, przy aktywnym wsparciu przedstawicieli polskiej nauki. Niezależnie od samego narzędzia na uznanie zasługuje odwaga w budowaniu aliansu strategicznego przez firmy, które na co dzień ze sobą konkurują – ocenia prof. Ryszard Sowiński.

– To kolejny przykład na to, że sztuczna inteligencja staje się codziennością kancelarii – dodaje Maciej Bobrowicz.

„Pragmatyczne rozwiązania" to nie tylko slogan

Na współpracę z dużym partnerem technologicznym zdecydowała się również kancelaria SSW Pragmatic Solutions, która razem z IBM tworzy Aquilę – narzędzie wyspecjalizowane do konkretnych zadań w pracy prawników. Jej pierwszym modułem będzie narzędzie do analizy umów najmu. Aquila będzie przeszukiwała dokumenty (tekstowe lub zeskanowane), rozpoznawała zawarte w nich klauzule i oceniała ich korzystność dla wynajmującego lub najemcy. To pozwoli na wstępną analizę dokumentów bez konieczności udziału prawnika.

Barbara Sobowska zauważa, że współpraca między globalną firmą technologiczną, jaką jest IBM, oraz polską kancelarią prawną jest innowacją samą w sobie. – Bogaty know-how i doświadczenie SSW w obszarze prawa podbudowane skomplikowaną technologią oraz sztuczną inteligencją daje rozwiązanie, które nie tylko może usprawnić pracę prawników czy klientów, ale przede wszystkim jest istotnym krokiem w kierunku automatyzacji procesów, które obecnie są prowadzone tylko przez prawników. Z uwagi również na to, że jest to rozwiązanie szyte na miarę i szeroką skalę, jest to unikatowa innowacyjność na polskim rynku – argumentuje.

Z kolei zdaniem prof. Ryszarda Sowińskiego SSW udowadnia, że „pragmatyczne rozwiązania" to nie tylko marketingowy slogan, ale idą za nim konkretne działania.

– Rozwiązanie SSW wpisuje się w nurt poszukiwania narzędzi poprawiających efektywności pracy. To ważne w czasach dużej konkurencji i presji cenowej ze strony klientów – wskazuje ekspert.

Kapituła postanowiła nie przyznawać nagrody Wizjoner Roku.

 

Pełne wyniki rankingu publikujemy w specjalnym dodatku do wydania „Rzeczpospolitej" i na rp.pl oraz na stronie, która prezentuje wyniki rankingu w ujęciu historycznym: rk.rp.pl .

Polecamy:

Rynek usług prawniczych 2019/2020 - raport przygotowany z okazji 18. edycji Rankingu Kancelarii Prawniczych (POBIERZ PDF)

Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP