Reklama

Ranking firm doradztwa podatkowego 2020: PwC, EY i Bird&Bird wyróżnione za innowacje

PwC docenione za program wsparcia dla najbardziej kreatywnych pracowników. Wyróżnienia dla EY i Bird&Bird.

Publikacja: 29.04.2020 07:00

Ranking firm doradztwa podatkowego 2020: PwC, EY i Bird&Bird wyróżnione za innowacje

Foto: 123RF

Do tegorocznego rankingu swoje innowacyjne rozwiązania zgłosiło 26 firm doradztwa podatkowego. Oceniała je kapituła w składzie: Maciej Bobrowicz – prezes Krajowej Rady Radców Prawnych, prof. WSB Ryszard Sowiński – konsultant zarządzania firmami usług profesjonalnych oraz Mateusz Adamski – zastępca szefa działu Prawo On-line „Rzeczpospolitej".

Pomysł i przedsiębiorczość

Jednogłośnym zwycięzcą została firma PwC za prowadzenie programu Innovation@Poland, którego celem jest wybieranie najbardziej kreatywnych pomysłów pracowników firmy, odpowiadających na realne potrzeby klientów.

Pracownicy PwC, którzy zgłaszają swoje pomysły do programu, mogą liczyć na opiekę mentorów i wspólnie z nimi dopracować szczegóły projektu, zarówno jego funkcjonowanie, jak też cenę czy etapy implementacji u klienta. Najlepsi otrzymują dodatkowy bonus finansowy, powiązany z potencjalnymi zyskami z wdrożenia danej innowacji, nawet do 2,5 mln zł.

W ciągu kilku lat funkcjonowania programu Innovation@Poland, PwC wprowadziło do swoich usług wiele rozwiązań opracowanych przez pracowników. Wśród nich m.in. Digital Compliance platform (rozwiązanie, pozwalające przenieść kompleksowe zarządzanie zgodnością w obrębie całej organizacji na poziom jednego, cyfrowego, łatwego w użyciu narzędzia), Weryfikator CN (wyszukiwarka do kodów CN, która po wprowadzeniu kodu CN dla danego wyrobu pozwala zidentyfikować obowiązki związane z jego nabyciem) czy też WHT Navigator (narzędzie pozwalające na ustalenie możliwości zastosowania obniżonej stawki WHT).

Reklama
Reklama

Prof. Ryszard Sowiński podkreśla, że PwC zarządzanie innowacyjnością ujęło w formę procesu biznesowego. – Ma uporządkowane podejście do nowych pomysłów, ale jednocześnie stawia na przedsiębiorczość samych pomysłodawców. Dzięki temu dobre pomysły nie będą leżały w szufladach. W wielu firmach powstaje mnóstwo ciekawych pomysłów, ale jest problem z ich realizacją. Jedną z przyczyn jest to, że na co dzień priorytetem jest obsługa klientów. Na sprawy rozwojowe brakuje czasu – mówi prof. Sowiński.

Mec. Maciej Bobrowicz zwraca uwagę, że PwC potrafiło uaktywnić swoich pracowników, którzy współuczestniczą w procesach wewnętrznych firmy. – Jest to znakomity sposób na zmotywowanie pracowników i bardziej efektywne osiąganie celów w firmie – podkreśla prezes Krajowej Rady Radców Prawnych.

Nie wykład, ale gra

Wyróżnienie otrzymała firma EY za stworzenie programu HR WAVE adresowanego do praktyków kadr i płac, w tym specjalistów od rozliczeń PIT ze strony płatnika. Jednym z kluczowych elementów programu jest grywalizacja, do której zgłaszali się pracownicy działów HR z dużych spółek. W grze, uczestnicy wcielali się w pracowników działu HR fikcyjnej firmy WaveRunner Consulting, która stała przed ambitnym celem stworzenia nowoczesnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Drużyny rywalizowały ze sobą w ramach czterech zadań w formie case study, będących symulacją zarządzania strategią HR w firmie. Zadania zostały stworzone na bazie doświadczeń i wyzwań biznesowych, z jakimi na co dzień spotykają się profesjonaliści z tej branży. W grze uczestniczyło ponad 60 osób z 30 firm.

Zdaniem Macieja Bobrowicza program EY jest wskazówką dla innych firm, w jaki sposób należy zdobywać kompetencje. – Nie poprzez słuchanie wykładów tylko przez gry, czyli najbardziej dojrzały sposób zdobywania kompetencji przez pracowników i kadrę zarządzającą – wyjaśnia.

Z jego opinią zgadza się prof. Ryszard Sowiński. – W dobie powszechnego dostępu do wiedzy klasyczny wykład ma ograniczoną wartość dla słuchaczy. Ludzie dorośli najlepiej uczą się przez doświadczanie i ich późniejszą analizę oraz konceptualizację. Następnym etapem jest wdrażanie zdobytej wiedzy i umiejętności. Dlatego forma programu EY zasługuje na uznanie – wskazuje ekspert.

Kapituła zdecydowała się też przyznać drugie wyróżnienie. Otrzymała je firma Bird & Bird Szepietowski i wspólnicy za program komputerowy Copyright Checker, który automatyzuje proces oceny utworów w rozumieniu prawa autorskiego tworzonych przez pracowników. Pomaga przy tym rozstrzygnąć, czy pracownik może zastosować 50-proc. koszty uzyskania przychodów, zgodnie z ustawą o podatku dochodowych od osób fizycznych. Wdrożenie narzędzia pozwala na odciążenie pracodawcy, bowiem zwalnia go z obowiązku oceny wszystkich dzieł wytworzonych przez pracowników – w zamian za to pracownik samodzielnie ocenia dzieło pod kątem przesłanek wskazanych w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reklama
Reklama

Prof. Ryszard Sowiński przyznaje, że jest to rozwiązanie stosunkowo proste, ale jak podkreśla, niesie za sobą bardzo konkretne, wymierne korzyści biznesowe dla klientów. – Dzięki niemu przesunięta zostaje praca z działów księgowych i prawnych na samych twórców, którym zajmuje ona znacznie mniej czasu – wyjaśnia. – To, co mi się też podoba, to że Bird & Bird nie tylko doradza „co ma być zrobione", ale też jak klient może wdrożyć proponowane rozwiązanie przy użyciu stosowanych już przez niego narzędzi informatycznych, wchodzi też częściowo w projektowanie procesów biznesowych – dodaje.

Zobacz cały 14. Ranking firm doradztwa podatkowego 2020

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama