fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Program Rozwoju Eksportu

Wzrost eksportu napędza polską branżę opakowań

Krajowy rynek opakowań rósł dotychczas w tempie 5,8 proc. rocznie
123RF
W najbliższych trzech latach ten rynek będzie się rozwijał jeszcze szybciej niż dotychczas – w 2020 roku jego wartość wzrośnie z obecnych 33,5 do 46 mld zł

Polska branża opakowań ma duży potencjał rozwoju i zwiększania eksportu. Zwłaszcza że – jak oceniają eksperci Banku Zachodniego WBK – produkcja opakowań to obecnie jeden z najprężniej rozwijających się sektorów gospodarki globalnej.

Według analiz Equity Advisors, firmy doradczej specjalizującej się w transakcjach kapitałowych, krajowy rynek producentów opakowań jest wart 33,5 mld zł i do tej pory rósł w tempie 5,8 proc. rocznie. Do 2020 roku wzrost ma jednak przyspieszyć do 6,8 proc. W rezultacie za trzy lata rynek powinien osiągnąć wartość 46 mld zł. Zarazem wzrost w kraju będzie znacznie szybszy niż w skali globalnej. Jak prognozuje międzynarodowa firma doradcza Smithers Pira, ten ostatni w najbliższych latach ma zyskiwać ok. 3,5 proc. rocznie.

Popyt na opakowania stymuluje m.in. rosnąca konsumpcja czy potrzeby marketingowe, związane z koniecznością wyróżnienia się na tle konkurencji. Znaczenie mają też zmieniające się wymagania środowiskowe i technologiczne. – W dzisiejszych czasach praktycznie żadnego produktu nie da się transportować, magazynować czy sprzedawać bez odpowiedniego opakowania. Ma ono wpływ na cały cykl życia produktu, począwszy od konfiguracji procesu produkcyjnego aż do decyzji zakupowej finalnego konsumenta – podkreśla Roman Nagler, dyrektor kredytowy ds. sektorów Banku Zachodniego WBK.

Na cały świat

Polskie opakowania są obecne w ponad 140 krajach, przy czym głównym kierunkiem eksportu są rynki europejskie. Trafia tam przeszło 90 proc. produkcji. Do najważniejszych odbiorców należą: Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Francja i Holandia. Poza Europą opakowania z Polski zamawiane są m.in. przez firmy z USA, Turcji, Kanady oraz Chin. Szansą na zwiększenie zagranicznej sprzedaży branży będzie wzrost polskiego eksportu. – Rynek opakowań jest bardzo mocno skorelowany z sektorami, będącymi motorami polskiego eksportu, tj. przemysłem spożywczym, meblami, artykułami AGD, częściami motoryzacyjnymi czy farmaceutykami i kosmetykami. Eksport rośnie szybciej od całej gospodarki, więc i tempo rozwoju przemysłu opakowań powinno być zauważalnie szybsze od tempa wzrostu PKB – twierdzi Artur Chodacki, członek zarządu BZ WBK. Ocenia się, że do zagranicznych odbiorców trafia nawet jedna piąta produkowanych w Polsce opakowań.

Branża opakowań może także liczyć na rosnące potrzeby rynku krajowego. Jak podaje Polska Izba Opakowań, ich zużycie w kraju, w porównaniu z wysoko rozwiniętymi gospodarkami, jest mniejsze o 40 proc. Jeśli bowiem konsument w Europie Zachodniej zużywa opakowania o wartości do 340 euro w ciągu roku, to w Polsce jest to niespełna 230 euro.

– Luka jest spora, ale coraz bardziej upodabniamy się do Zachodu, jeśli chodzi o poziom i wzorce konsumpcji. Będziemy zatem nadrabiać dystans – mówił Wacław Wasiak, dyrektor PIO. Obecnie krajowy przemysł ma nadwyżki mocy produkcyjnych, co jest m.in. efektem wyhamowania sprzedaży na Wschodzie.

Ograniczyć ryzyko

Polscy producenci opakowań rozwijający ekspansję na międzynarodowych rynkach musza jednak brać pod uwagę czynniki ryzyka, jak zagrażająca rentowności zmienność cen surowców czy silna konkurencja ze strony międzynarodowych koncernów. Do tego dochodzi kapitałochłonność produkcji, konieczność wprowadzania innowacji oraz słabsza pozycja w relacjach z odbiorcami. Wsparciem dla branży może być natomiast realizowany przez BZ WBK Program Rozwoju Eksportu oferujący przedsiębiorcom wiele narzędzi ułatwiających działalność za granicą. To m.in. portal SantanderTrade.com, dający dostęp do danych o wymianie handlowej z ponad 186 krajami, a także ofert przetargowych z całego świata oraz informacji o imprezach targowych, czy Santander Trade Network umożliwiający zamawianie usług związanych z ekspansją zagraniczną.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA