Dopiero od 13 listopada częściowo funkcjonuje zmodyfikowana Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, a rząd już przygotowuje przepisy mające ją zmienić. Planuje rozszerzenie zakresu informacji personalnych gromadzonych w ewidencji.
W połączeniu z gromadzonymi już informacjami o właścicielach i posiadaczach pojazdów nowe dane spowodują, że powstanie jeden ogromny superrejestr, w którym znajdzie się zdecydowana większość mieszkańców Polski powyżej 14. roku życia (od tego wieku można mieć pierwsze prawo jazdy). Uzasadnienie projektu mówi, iż w ten sposób nastąpi „zapewnienie kompletności danych gromadzonych na poziomie centralnym". Dane te będą nie tylko kompletne, ale i podlegające bardzo szerokiemu rozpowszechnianiu.
Certyfikowane stacje
Po wrześniowej nowelizacji ustawy o ruchu drogowym ustalono kolejne etapy wdrażania systemu. Od 13 listopada trafiają tam też informacje ze stacji kontroli pojazdów (jest ich w Polsce 4,7 tys.) o pozytywnych i negatywnych wynikach badań technicznych. Urzędy rejestrujące samochody mają do nich stały dostęp. Dlatego stacje kontroli pojazdów musiały zainstalować nowe oprogramowanie i uzyskać z resortu cyfryzacji dwa rodzaje certyfikatów bezpieczeństwa.
To nie koniec zmian w CEPiK, bo wkrótce system będzie wiedział o nas jeszcze więcej. Uruchomienie kolejnej fazy zaplanowano na 2018 r. CEPiK zacznie ewidencjonować wszystkich posiadaczy kart parkingowych (przysługujących osobom niepełnosprawnym). Wpadną tam też informacje ważne dla potencjalnych nabywców, np. o zajęciu komorniczym auta lub objęciu go zabezpieczeniem majątkowym.
Trwają prace nad dużym rozszerzeniem systemu o nowe informacje – i to mające charakter personalny. W Ministerstwie Cyfryzacji powstał projekt kolejnej nowelizacji ustawy o ruchu drogowym. Przewiduje, że do centralnej ewidencji kierowców zostaną włączone dane (imiona, nazwiska, adresy, PESEL) wszystkich osób i jednostek uczestniczących w procesie nabywania uprawnień do prowadzenia pojazdów.