Jazda hulajnogą wymaga zmiany

Praca nad przepisami o urządzeniach transportu osobistego wkracza w kolejną fazę. Będzie szansa na zmianę przepisów, które się nie sprawdziły.

Publikacja: 12.10.2020 06:48

e-hulajnoga

e-hulajnoga

Foto: AdobeStock

Stale rosnąca liczba miłośników e-hulajnóg może w końcu doczekać się regulacji w sprawie tych urządzeń. Po dwóch latach prac i dwóch projektach resort infrastruktury w końcu przesłał propozycje do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. To kolejny etap prac nad przepisami, który daje nadzieję na ich przyjęcie przez rząd i szybkie prace legislacyjne. Problem staje się bowiem coraz poważniejszy. Na chodnikach i ulicach miast trwa wolnoamerykanka. Miłośnicy e-urządzeń jeżdżą dziś po chodnikach, bywa, że z dużą prędkością, narażając siebie i pieszych na wypadki. Urządzenia mają masę ok. 12 kilogramów, natomiast mogą jechać z prędkością ok. 25–30 km/godz. O wypadek więc nietrudno. Nic dziwnego, że od wielu miesięcy zainteresowani upominają się o regulacje także u posłów.

Rafał Weber, wiceminister infrastruktury, uspokaja.

– Resort infrastruktury, zmierzając do prawnego uregulowania statusu urządzeń transportu osobistego, przygotował w 2019 r. projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (UD564).

Po konsultacjach publicznych projekt został zmieniony.

Czytaj także: Hulajnogi wyjadą jednak na drogi. Chodniki tylko dla pieszych

W związku z istotną zmianą treści pierwszego projektu ustawy, powstał drugi – nowela prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UD51), który ponownie trafił do konsultacji i uzgodnień międzyresortowych.

W uzgodnieniach międzyresortowych osiem podmiotów przekazało uwagi do projektu, natomiast 98 podmiotów i osób fizycznych przedstawiło opinie w konsultacjach publicznych. Liczba zgłoszonych przez obywateli opinii świadczy o tym, że zainteresowanie tymi e-urządzeniami jest ogromne.

Resort infrastruktury, po szczegółowej analizie wszystkich zgłoszonych uwag, zaktualizował projekt i przekazał do KWRziST. Odbyła się już dyskusja w specjalnym zespole. Zastrzeżenia budzi miejsce pozostawiania e-hulajnóg oraz zbyt krótkie vacatio legis. Samorządy chcą się przygotować do zmian.

Resort infrastruktury proponuje 60 dni.

Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Stale rosnąca liczba miłośników e-hulajnóg może w końcu doczekać się regulacji w sprawie tych urządzeń. Po dwóch latach prac i dwóch projektach resort infrastruktury w końcu przesłał propozycje do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. To kolejny etap prac nad przepisami, który daje nadzieję na ich przyjęcie przez rząd i szybkie prace legislacyjne. Problem staje się bowiem coraz poważniejszy. Na chodnikach i ulicach miast trwa wolnoamerykanka. Miłośnicy e-urządzeń jeżdżą dziś po chodnikach, bywa, że z dużą prędkością, narażając siebie i pieszych na wypadki. Urządzenia mają masę ok. 12 kilogramów, natomiast mogą jechać z prędkością ok. 25–30 km/godz. O wypadek więc nietrudno. Nic dziwnego, że od wielu miesięcy zainteresowani upominają się o regulacje także u posłów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego