Rewolucyjne zmiany w szkoleniach i egzaminach na prawo jazdy

Nadchodzą duże zmiany dla szkół jazdy, zdających oraz wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego.

Aktualizacja: 02.06.2017 10:29 Publikacja: 02.06.2017 09:34

Rewolucyjne zmiany w szkoleniach i egzaminach na prawo jazdy

Foto: Fotolia

Pomysły z projektu przygotowanego przez zespół doradczy ds. szkolenia i egzaminowania oraz resortu infrastruktury i budownictwa ujawnił w czwartek miesięcznik „Szkoła jazdy".

Jeśli chodzi o Ośrodki Szkolenia Kierowców (OSK) to najważniejsza zmiana, jak ich dotknie ma polegać na wprowadzeniu obowiązku posiadania własnego placu manewrowego, pomieszczenia biurowego i przynajmniej jeden pojazd danej kategorii musiałyby być „użytkowane wyłącznie" przez dany ośrodek. Nadzór nad egzaminowaniem ma sprawować wojewoda, a nie jak dotychczas marszałek województwa. Ma zniknąć Super OSK i możliwość uczenia się teorii poza ośrodkiem (e-learning). Kontrole w OSK musiałyby być przeprowadzane co najmniej raz na dwa lata, a nie jak obecnie – raz w roku. Projekt przewiduje również upoważnienie ministra do ustalania w drodze rozporządzenia stawek minimalnych za godzinę szkolenia. Szkoły jazdy miałyby dziewięć miesięcy od wejścia w życie ustawy na dostosowanie się do nowych regulacji.

Odnośnie kandydatów na kierowców projekt przewiduje m.in. wprowadzenie „kursu rozszerzonego". - Po standardowych częściach kursu kursant odbywa jeszcze jazdy z osobą towarzyszącą (nie jest to obligatoryjne) pod nadzorem OSK. Taka osoba musi posiadać prawo jazdy od co najmniej pięciu lat i być opiekunem prawnym kursanta – informuje „Szkoła jazdy".

Szkolenie kandydatów na kierowców mają zostać uzupełnione o „taktykę jazdy", a co więcej, i instruktor uczący kandydata na kierowcę będzie uczestniczył w każdym egzaminie praktycznym kandydata na kierowcę.

Dodatkowo przywrócony zostałby roczny okres „ważności" pozytywnego wyniku z państwowego egzaminu teoretycznego.

Miesięcznik „Szkoła jazdy" zwraca uwagę na ciekawy zapis w kontekście bazy pytań egzaminacyjnych. Otóż jak czytamy, ma ona przestać być informacją publiczną, za to uzyskać status materiałów urzędowych (co eliminuje prawa autorskie twórców). Do publicznej wiadomości miałyby być podawane tylko przykładowe pytania.

Pomysły z projektu przygotowanego przez zespół doradczy ds. szkolenia i egzaminowania oraz resortu infrastruktury i budownictwa ujawnił w czwartek miesięcznik „Szkoła jazdy".

Jeśli chodzi o Ośrodki Szkolenia Kierowców (OSK) to najważniejsza zmiana, jak ich dotknie ma polegać na wprowadzeniu obowiązku posiadania własnego placu manewrowego, pomieszczenia biurowego i przynajmniej jeden pojazd danej kategorii musiałyby być „użytkowane wyłącznie" przez dany ośrodek. Nadzór nad egzaminowaniem ma sprawować wojewoda, a nie jak dotychczas marszałek województwa. Ma zniknąć Super OSK i możliwość uczenia się teorii poza ośrodkiem (e-learning). Kontrole w OSK musiałyby być przeprowadzane co najmniej raz na dwa lata, a nie jak obecnie – raz w roku. Projekt przewiduje również upoważnienie ministra do ustalania w drodze rozporządzenia stawek minimalnych za godzinę szkolenia. Szkoły jazdy miałyby dziewięć miesięcy od wejścia w życie ustawy na dostosowanie się do nowych regulacji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona