Krótkotrwałe, ale częste choroby mogą być przyczyną zwolnienia policjanta

Zawsze tam, gdzie nie jest możliwe zwolnienie funkcjonariusza na innej podstawie prawnej, a zdaniem przełożonych nie powinien on pełnić służby, można rozstać się z nim ze względu na tzw. ważny interes służby.

Publikacja: 22.07.2017 15:00

Krótkotrwałe, ale częste choroby mogą być przyczyną zwolnienia policjanta

Foto: www.sxc.hu

- Policjant został zwolniony ze służby w Policji ze względu na ważny interes służby, czyli na podstawie art. 41 ust.2 pkt 5 ustawy o Policji (dalej uop). Uzasadnieniem takiej decyzji przełożonych były częste jego nieobecności (zwolnienia lekarskie), nietrwające jednak tyle, aby można go było zwolnić z powodu upływu 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby (art. 41 ust.2 pkt.7 uop). Czy częste nieobecności, ale nietrwające zbyt długo, choć dezorganizujące i znacznie utrudniające realizację zadań nałożonych na formację, mogą być wystarczającym powodem zwolnienia ze względu na ważny interes służby?

Tak. Zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji, policjanta można zwolnić ze służby w przypadku, gdy wymaga tego ważny interes służby. W przepisach uop nie zdefiniowano określenia "ważny interes służby". Nie zawarto tam też żadnych wskazówek dotyczących interpretacji tego pojęcia. Oznacza to - zdaniem NSA (wyrok z 27 października 2016 r. I OSK 1111/15) - że istnienie przesłanki "ważnego interesu służby" musi być rozważane na tle stanu faktycznego konkretnej sprawy. Niezbędne jest przy tym wykazanie realnie istniejącej przyczyny lub szeregu okoliczności czy zdarzeń świadczących łącznie o tym, że dalsze pozostawanie policjanta w służbie nie jest możliwe. Przy czym, stwierdzenie nieprzydatności policjanta do służby nie musi ograniczać się do przypadków naruszenia obowiązków służbowych ani innych zachowań zawinionych przez funkcjonariusza. Taką ocenę może uzasadniać każde inne zachowanie się policjanta w służbie lub poza nią, o ile takie działanie lub jego skutki uniemożliwiają kontynuowanie służby bez uszczerbku dla ważnych interesów formacji (wyrok NSA z 21 kwietnia 1999 r. II SA 426/99). Pojęcie ważnego interesu służby można również łączyć z koniecznością realizacji przez struktury policyjne zadań, których ustawodawca powierzył tej formacji (wyrok NSA z 16 marca 1995 r., II SA 1802/94). Ważny interes służby obejmuje więc przyczyny zarówno obiektywne (wynikające z obiektywnej sytuacji) jak i subiektywne. Może on mieć też charakter mieszany, nieobjęty zakresami ustawodawczymi innych przepisów regulujących odrębne przesłanki zwolnieniowe (wyrok NSA z 3 września 1993 r. II SA 1645/93 i z 3 kwietnia 2000 r. II SA 2629/99).

Policja, zdaniem NSA (wyrok z 27 października 2016 r. I OSK 1111/15), jest umundurowaną i uzbrojoną formacją powołaną do wykonywania funkcji określonych w art. 1 ust. 1 ustawy pragmatycznej tej służby. Realizacja takich zadań wymaga określonych kwalifikacji oraz odpowiednich predyspozycji psychicznych i zdrowotnych, a ponadto znacznego zaangażowania się i dyspozycyjności wszystkich policjantów. Osoby, które decydują się na dobrowolne podjęcie służby w Policji muszą mieć tego świadomość oraz zdawać sobie sprawę, że ich status będzie kształtować się odmiennie niż pracowników umownych.

Ze służbą publiczną w formacjach mundurowych łączą się nie tylko przywileje, ale również pewne ograniczenia wolności osobistej oraz zwiększone obowiązki. Policjantowi przysługuje zwiększona ochrona trwałości stosunku służbowego, ale ochrona ta nie ma charakteru bezwzględnego. Ustawodawca w interesie policjantów wyszczególnił dopuszczalne przyczyny zwolnienia ich ze służby. Jednocześnie dostrzegł także konieczność zapewnienia organom Policji możliwości prowadzenia dla dobra służby racjonalnej polityki kadrowej oraz efektywnego wykorzystania przyznanych etatów i środków.

W ustawie o Policji dopuszczono, zatem możliwość zwolnienia policjanta ze służby nawet w przypadkach przez niego niezawinionych, gdy takie są potrzeby formacji. W powyższym celu została m.in. przewidziana w art. 41 ust. 2 pkt 5 uop instytucja dopuszczająca możliwość zwolnienia policjanta ze służby, gdy wymaga tego jej ważny interes. Może być ona wykorzystywana również w celu likwidowania dotychczasowych i zapobiegania dalszym negatywnym skutkom, jakie łączą się z licznymi nieobecnościami policjanta w służbie. W konsekwencji, nie tyle sama długotrwała nieobecność policjanta w służbie, lecz negatywne skutki długotrwałych i stale powtarzających się absencji chorobowych mogą uzasadniać rozwiązanie z policjantem stosunku służbowego na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 uop z uwagi na ważny interes służby.

—Małgorzata Jankowska

podstawa prawna: Art. 41 ust. 2 pkt. 5 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1782 ze zm.)

- Policjant został zwolniony ze służby w Policji ze względu na ważny interes służby, czyli na podstawie art. 41 ust.2 pkt 5 ustawy o Policji (dalej uop). Uzasadnieniem takiej decyzji przełożonych były częste jego nieobecności (zwolnienia lekarskie), nietrwające jednak tyle, aby można go było zwolnić z powodu upływu 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby (art. 41 ust.2 pkt.7 uop). Czy częste nieobecności, ale nietrwające zbyt długo, choć dezorganizujące i znacznie utrudniające realizację zadań nałożonych na formację, mogą być wystarczającym powodem zwolnienia ze względu na ważny interes służby?

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a