Ford zamyka fabrykę we Francji, myśli o dwóch w Rosji

Ford doszedł do porozumienia z władzami francuskimi o warunkach zamknięcia fabryki skrzyń biegów pod Bordeaux, rozważa też likwidację 2 fabryk w Rosji w ramach globalnego planu restrukturyzacji w nierentownych regionach

Publikacja: 07.03.2019 11:49

Ford zamyka fabrykę we Francji, myśli o dwóch w Rosji

Foto: Bloomberg

Porozumienie z regionalną dyrekcją ds. przedsiębiorstw, konkurencji, konsumpcji, pracy i zatrudnienia Direccte przewiduje przeznaczenie 20 mln euro na przebranżowienie fabryki automatycznych skrzyń biegów w Blanquefort i odkażenie środowiska wokół zakładu, niezależnie od 165 mln euro na odprawy dla 850 pracowników, po 190 tys. euro na osobę.

Ford ogłosił na początku 2018 r. plan zamknięcia z końcem sierpnia 2019 zakładu Ford Aquitaine Industries istniejącego od 1972 r. Tym samym kończy się długa batalia o uratowanie zakładu po odrzuceniu przez Forda dwóch propozycji przejęcia go przez belgijskiego producenta podzespołów samochodowych Punch Powerglide (który przejął od GM fabrykę skrzyń w Strasbourgu), mających poparcie władz francuskich i związków zawodowych.

Minister gospodarki i finansów, Bruno Le Maire użył nawet w połowie grudnia groźby tymczasowej nacjonalizacji Blanquefort, co nie byłoby łatwe, ale koncern nie zgodził się na przejęcie fabryki przez Belgów (którzy zamierzali zachować 400 miejsc pracy z istniejących 850), bo jego zdaniem „belgijski plan nie przewidywał dostatecznego poziomu bezpieczeństwa i ochrony miejsc pracy załodze Ford Aquitaine Industries". Ford zaproponował realizację planu odpraw dla wszystkich zatrudnionych w Blanquefort — podał „L„Express".

Plany w Rosji

Koncern ma w Rosji zakłady o łącznej mocy produkcji 360 tys. pojazdów rocznie, pod Petersburgiem produkuje osobowe Focus i Mondeo, a w fabrykach w Tatarstanie EcoSport i Fiesta oraz Kuga i Explorer. Informatorzy agencji Reutera twierdzą, że Ford może zamknąć zakład pod Petersburgiem i jeden w Tatarstanie. Gdyby do tego doszło, produkowałby tylko lekkie pojazdy dostawcze.

Po zanotowaniu strat w IV kwartale na świecie poza Ameryką Płn. Ford postanowił zmniejszyć obecność w Europie, wstrzymuje produkcję w Ameryce Płd. i zwalnia tysiące pracowników w Chinach. Rzeczniczka Forda w Rosji stwierdziła, że trwają rozmowy o reorganizacji działalności w tym kraju w ramach nowej globalnej strategii. — Ostateczna decyzja zapadnie w II kwartale. Obecnie wszystkie zakłady pracują normalnie — powiedziała, ale nie chciała odpowiedzieć na pytanie, czy dojdzie do zamknięcia dwóch zakładów. Również przedstawicielka Sollersa, rosyjskiego partnera w spółce j. v. z Fordem, odmówiła potwierdzenia, czy w grę wchodzi zamknięcie 2 fabryk.

Ford wypada źle w Rosji, w 2018 r. zwiększył wprawdzie sprzedaż o 5,7 proc. do 53 234 pojazdów, ale rynek poprawił się o 12,8 proc., z kolei jego udział w rynku zmalał do 3 proc. z 3,8 proc. Zdaniem prezesa Sollersa, Wadima Szewcowa. stało się jasne, że Ford nie jest konkurencyjny w pewnych segmentach, więc jego działalność w Rosji trzeba zreorganizować.

Porozumienie z regionalną dyrekcją ds. przedsiębiorstw, konkurencji, konsumpcji, pracy i zatrudnienia Direccte przewiduje przeznaczenie 20 mln euro na przebranżowienie fabryki automatycznych skrzyń biegów w Blanquefort i odkażenie środowiska wokół zakładu, niezależnie od 165 mln euro na odprawy dla 850 pracowników, po 190 tys. euro na osobę.

Ford ogłosił na początku 2018 r. plan zamknięcia z końcem sierpnia 2019 zakładu Ford Aquitaine Industries istniejącego od 1972 r. Tym samym kończy się długa batalia o uratowanie zakładu po odrzuceniu przez Forda dwóch propozycji przejęcia go przez belgijskiego producenta podzespołów samochodowych Punch Powerglide (który przejął od GM fabrykę skrzyń w Strasbourgu), mających poparcie władz francuskich i związków zawodowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Hubert Kamola został prezesem ZA Puławy
Biznes
Rosja kupiła już zachodnie części do samolotów bojowych za pół miliarda dolarów
Biznes
Pasjonaci marketingu internetowego po raz 22 spotkają się w Krakowie
Biznes
Legendarny szwajcarski nóż ma się zmienić. „Słuchamy naszych konsumentów”
Biznes
Węgrzy chcą przejąć litewskie nawozy. W tle oligarchowie, Gazprom i Orban