Polska nadal wśród internetowych liderów

Kraje Europy Środkowej i Wschodniej mogą się pochwalić najwyższym tempem wzrostu wartości zakupów w sieci – podaje Ecommerce Europe.

Publikacja: 23.07.2017 19:11

Polska nadal wśród internetowych liderów

Foto: 123RF

Polska już od lat znajduje się w czołówce najszybciej rosnących rynków handlu internetowego. Mimo utrzymującej się od lat wysokiej dynamiki nasz rynek nie zwalania – według organizacji Ecommerce Europe w ostatnich 12 miesiącach urósł 25 proc., co daje mu piąte miejsce w Europie.

Wzrost zaufania konsumentów

Rozwija się znacznie szybciej niż średnia w Europie. Organizacja prognozuje, że w tym roku europejski handel internetowy urośnie o 14 proc., do 603 mld euro. Branżowi eksperci podkreślają, że wzrost jest efektem rosnącego zaufania konsumentów, którzy coraz częściej decydują się na zakupy w ten sposób. Liczba kupujących online rośnie bowiem wolno, a za wzrost odpowiadają głównie osoby już zaznajomione z transakcjami online. Błyskawicznie rozwijają się też nowe kategorie online. W Europie Zachodniej to segment produktów spożywczych, a w Polsce oferta gastronomiczna.

Wzrost rynku to też efekt otwartości na nowe formy płatności. – W naszym kraju nie doświadczyliśmy skutków upadków banków elektronicznych, więc Polacy nie mają negatywnych doświadczeń związanych z e-bankowością. Z tego powodu chętnie dokonują płatności elektronicznych i nie boją się nowych technologii – mówi Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa. – Dowodem na to może być fakt, że największy polski bank właśnie świętuje 1,5 mln aktywnych użytkowników swojej aplikacji mobilnej. Polscy internauci to również e-konsumenci, którzy coraz więcej i częściej wydają na e-zakupy – dodaje Zieliński.

Województwo świętokrzyskie odstaje

Polski e-handel rozwija się też w bardzo zróżnicowany sposób. Z analizy platformy Shoper na próbie 10 tys. e-sklepów wynika, że w województwach mazowieckim, małopolskim i śląskim założono ponad 55 proc. sklepów internetowych.

Najmniej jest z kolei zlokalizowanych w województwie świętokrzyskim. Sklepy tam założone odnotowują też najniższą sprzedaż w Polsce, ich udział w całości e-sprzedaży w kraju wynosi niecałe 1 proc. Nieco lepiej radzą sobie sklepy w województwach opolskim i lubuskim.

– Te założone w województwach o małej liczbie e-biznesów i niskiej średniej liczbie transakcji nie są jednak wcale skazane na porażkę. Można podać wiele przykładów sklepów, które dzięki swojej specjalizacji produktowej lub innym wyróżniającym je cechom potrafiły się świetnie rozwinąć – mówi Tomasz Tybon, dyrektor marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce. – E-handel odbywa się poza granicami – nie tylko krajów, ale i miast, powiatów i gmin. Kluczowe dla sukcesu e-sklepu są identyfikacja potrzeb swojej grupy docelowej i znalezienie niszy – dodaje.

– Nie tak trudno uruchomić sklep w internecie. Tak naprawdę to, co stanowi o sukcesie danej marki, to trafienie do odpowiedniej grupy klientów z odpowiednimi produktami – mówi Mirosław Angielczyk, właściciel firmy zielarskiej Dary Natury i pomysłodawca sklepu z ziołami i produktami z Podlasia ZiołowyZakatek.pl. Zdaniem Angielczyka podlaska lokalizacja działa na korzyść firmy. – Mimo oddalenia od centrum możemy zaoferować to, za czym tęsknią nasi klienci – dodaje.

Opinia

Aleksander Naganowski, polski oddział Mastercard Europe

Nasze najnowsze badanie Digital Evolution Index potwierdza, że Polska jest na ścieżce szybkiego rozwoju i ma potencjał, żeby w niedługim czasie dołączyć do grona najbardziej ucyfrowionych państw na świecie. Pozytywnym sygnałem jest gotowość Polaków do używania nowych rozwiązań technologicznych, którą bardzo dobrze widać w obszarze płatności, zakupów i finansów. Liczne badania opinii prowadzone na zlecenie MasterCard pokazują, że polscy konsumenci wykazują postawę dużej otwartości i chętnie korzystają z cyfrowych usług, bankowości elektronicznej czy e-commerce.

Polska już od lat znajduje się w czołówce najszybciej rosnących rynków handlu internetowego. Mimo utrzymującej się od lat wysokiej dynamiki nasz rynek nie zwalania – według organizacji Ecommerce Europe w ostatnich 12 miesiącach urósł 25 proc., co daje mu piąte miejsce w Europie.

Wzrost zaufania konsumentów

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”