Przed nami wysyp nowych połączeń lotniczych

Już zima 2019 r. zapowiada się na naszych lotniskach interesująco. Ale dopiero latem Polska stanie się jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w tej części Europy.

Aktualizacja: 01.01.2019 20:11 Publikacja: 01.01.2019 18:45

Tanie linie lotnicze easyJet wróciły na lotnisko Chopina w Warszawie po wielu latach przerwy

Tanie linie lotnicze easyJet wróciły na lotnisko Chopina w Warszawie po wielu latach przerwy

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik

Najwięcej nowych kierunków zaoferują Ryanair, Wizz Air i LOT. Czternaście polskich lotnisk zaproponuje prawie 450 regularnych połączeń. W rozkładzie zimowym najciekawszymi nowościami są: Amman, dokąd Ryanair poleci z Modlina i Krakowa, a także Marrakesz, do którego będzie latał z Warszawy węgierski Wizz Air. Ciekawostką jest pojawienie się w Warszawie brytyjskiego easyJeta z Bazyleą jako całkiem nowym kierunkiem, ale i Londynem, Genewą i Berlinem, co spowoduje konkurencję dla połączeń LOT, dotychczas jedynej linii latającej tam z Lotniska Chopina.

Jednak to krakowskie Balice zanotują największą liczbę nowych przewoźników. W 2019 r. pojawią się tam należący do Ryanaira Laudamotion, Blue Air oraz niskokosztowa Transavia. I dziewięć nowych połączeń: oprócz Ammanu również Londyn Luton, Leeds, Tel Awiw, Eindhoven, a także Kijów i Lwów oraz Turyn, do którego pasażerów zawiezie Blue Air. Ryanair przywrócił loty do izraelskiego Ejlatu i nie zlikwidował na sezon zimowy lotów do cypryjskiego Pafos, a LOT nie zawiesił połączenia do Budapesztu, a Norwegian nadal oferuje rejsy do Helsinek. Na zimę pozostały także dubajskie niskokosztowe Flydubai.

Czytaj także:  W samolocie mniej nas wytrzęsie 

Z Warszawy będzie sześć nowych kierunków. Oprócz Bazylei będzie można polecieć np. do Turynu. LOT latał już do tego miasta w przeszłości, ale z Katowic. Teraz przywrócił śląskie połączenie i dorzuca nowe. Polski przewoźnik od 7 stycznia uruchomi też rejsy do London City. Kiedyś na tej trasie latały British Airways, ale zamknęły ją z powodu zbyt małego popytu. Stołeczny port zyska możliwość lotów na kolejne londyńskie lotnisko – tym razem będzie to Gatwick. Jednocześnie wzrośnie częstotliwość połączeń na dotychczasowych trasach. Do Amsterdamu LOT z Warszawy poleci nie trzy, ale cztery razy dziennie, także do Tallina będą nie trzy, ale cztery rejsy każdego dnia. Liczba lotów do Stambułu (od początku marca najprawdopodobniej już na nowe lotnisko) wzrośnie z 5 do 12 tygodniowo. Dodatkowy, sobotni, rejs między Stambułem a Warszawą dołożyły także Turkish Airlines.

Nowe kierunki zyskają również mniejsze polskie lotniska. Modlin – Kijów i Lwów, Wrocław – Kijów, Charków oraz Brukselę, dokąd będą latały Brussels Airlines. Z Gdańska możemy polecieć do Charkowa, Kijowa oraz Helsinek. Z Poznania i Bydgoszczy – do Kijowa. Pojawienie się bogatej oferty ukraińskiej na polskich lotniskach regionalnych to efekt ekspansji Ryanaira. Irlandczycy od dłuższego czasu przymierzali się do wejścia na rynek ukraiński, jednak trudno im się było tam porozumieć. Ostatecznie jednak strony się dogadały i teraz LOT ma poważną konkurencję. Polski przewoźnik lata tam do pięciu portów: na dwa lotniska kijowskie, a także do Lwowa, Charkowa oraz Odessy.

Najmłodsze polskie lotnisko – mazurskie Szymany – przetrwa zimę z czterema kierunkami. Wizz Air będzie latał stamtąd do Londynu Luton i Dortmundu, Ryanair do Londynu Stansted, a LOT do Lwowa.

Bogate w nowe połączenia ma być lato 2019 r. Ryanair i WizzAir tradycyjnie przywrócą swoje kierunki wakacyjne, ale Ryanair zapowiada aż 17 nowych, podczas gdy Wizz Air – 7. Jednocześnie jednak wiadomo, że węgierski przewoźnik zamknie w kwietniu 2019 r. swoją bazę w Poznaniu, ale zachowując większość połączeń z tego miasta. Wielkopolanie nie polecą już jednak Wizz Airem z Ławicy do Sztokholmu, Dortmundu i Rejkiawiku.

Ogłoszenia nowych połączeń dopiero rozpoczął LOT. Wiadomo, że narodowy przewoźnik, który chce w 2019 r. gościć na pokładach swoich samolotów ponad 10 mln pasażerów (wobec ok. 9 mln w 2018 r.), poleci do Miami, Bejrutu i Warny, a także zwiększy liczbę rejsów na swoich rejsach długodystansowych. Ale nowych kierunków będzie jeszcze więcej. To oczywiste, bo polska linia odbierze w 2019 r. swojego 15. dreamlinera.

Najwięcej nowych kierunków zaoferują Ryanair, Wizz Air i LOT. Czternaście polskich lotnisk zaproponuje prawie 450 regularnych połączeń. W rozkładzie zimowym najciekawszymi nowościami są: Amman, dokąd Ryanair poleci z Modlina i Krakowa, a także Marrakesz, do którego będzie latał z Warszawy węgierski Wizz Air. Ciekawostką jest pojawienie się w Warszawie brytyjskiego easyJeta z Bazyleą jako całkiem nowym kierunkiem, ale i Londynem, Genewą i Berlinem, co spowoduje konkurencję dla połączeń LOT, dotychczas jedynej linii latającej tam z Lotniska Chopina.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi