To reakcja na sygnały o nieporozumieniach na linii lekarz–pacjent, które coraz częściej docierają do rzecznika praw pacjenta (RPP) Bartłomieja Chmielowca. Chorzy skarżą się na obcesowość i brak empatii medyków nawet wówczas, gdy informują oni o ciężkiej chorobie.

Nieporozumienia pojawiają się również w sytuacjach mniej stresujących, kiedy lekarz musi wytłumaczyć pacjentowi istotę jego schorzenia i irytuje się jego pytaniami. Zdaniem rzecznika lekarz musi wziąć pod uwagę, że pacjent bardzo często ma znikomą wiedzę o swej chorobie. Dlatego powinien wyjaśnić mu ją jak najprościej. Dobrze przekazana informacja będzie mieć wpływ na cały proces leczenia pacjenta i jego szybszy powrót do zdrowia – akcentuje.

Postulaty RPP poparł dr Maciej Hamankiewicz, prezes Naczelnej Izby Lekarskiej (NIL), która organizuje dla lekarzy szkolenia z komunikacji z pacjentem.